Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan et kørekort trækkes fra?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Man høre jo om så mange unge, der i forbindelse med et arbejde får kørekortet af arbejdsgiveren.

Jeg arbejder selv hos et mindre virksomhed hvor jeg har snakket med min chef om at han gerne vil give mig et kørekort, hvis han må give mig det igennem virksomheden. Så kan han jo både tag moms fra, samt trække det fra i skat. Hvis jeg får et kørekort vil jeg kunne udføre nogle andre opgaver i virksomheden end hidtil. Men hvad er reglerne for dette. Altså hvornår vil det blive set som en udgift i forbindelse med driften af virksomheden, og hvornår vil det blive set som en gave?

Fra Horsens
Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Den afgørelse er ikke relevant i denne sammenhæng da den går på hvorvidt den pågældende type undervisniger pålagt moms. Det vi taler om her er almindeligt kørekort hvor der er moms på. Det interessante er den skattemæssige behandling af medarbejderen.

Arbejdsgiveren vil kunne fratrække udgiften skattemæssigt men medarbejderen undgår ikke beskatning. Dette vil kun være tilfældet hvis det kan godtgøres at kørekortet udelukkende vil blive anvendt erhvervsmæssigt, hvilket i praksis er umuligt at godtgøre.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 17-04-2007 10:41:53
Forfatter: Skattekonsulenterne.dk
Arbejdsgiveren vil kunne fratrække udgiften skattemæssigt men medarbejderen undgår ikke beskatning. Dette vil kun være tilfældet hvis det kan godtgøres at kørekortet udelukkende vil blive anvendt erhvervsmæssigt, hvilket i praksis er umuligt at godtgøre.



Nu skriver du at det er umuligt at godgøre i praksis. Vil det så sige at man aldrig vil kunne give sin medarbejder et almindeligt kørekort eftersom at man altid vil komme ud for at kørekortet kan bruges privat? Hvis dette ikke er tilfældet, må der være nogle retningslinier for hvor meget man skal kunne bruge kørekortet erhvervsmæssigt, før at det kan trækkes fra...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Jo arbejdsgiveren kan godt give medarbejderen kortet. Medarbejderen skal bare beskattes af det og da det betragtes som en privat udgift skal der ske beskatning svarende til den faktiske pris ligesom der skal indeholdes arbejdsmarkedsbidrag. Dvs. det svarer til at medarbejderen selv går ud og betaler for kortet af beskattede midler. 



Det er så baseret på at de fleste arbejdsgivere som regel vil kræve at en medarbejder går ned i løn hvis denne skal have dækket et kørekort fra arbejdsgiveren. Det lønmodtageren accepterer at gå ned i løn er i sig selv en indikator for at der er tale om et gode som har en værdi for den pågældende privat.



Vil arbejdsgiveren godt yde kørekortet som et løntillæg til den pågældende udover den faste løn er det derimod en fordel for lønmodtageren selvom han/hun skal beskattes af kørekortet.      
Når jeg skriver at det er umuligt at godtgøre i praksis er det som du selv siger, fordi kortet altid vil kunne benyttes privat af medarbejderen og det er de færreste som aldrig vil bruge et kørekort privat - nu eller senere - enten til kørsel i egen bil, arbejdsgiverens bil, eller en lejet/lånt bil.



Derimod er det noget andet når vi taler om stort kørekort til en person der i forvejen har almindeligt kørekort.



 



Der er dog nogle undtagelser men her stilles der så restriktive krav at mit råd vil være at man søger et bindende svar inden. Ihvertfald hvis man kun ønsker at få et kort fra arbejsgiveren hvis dette kan ske uden beskatning:




       
  • Hvis et kørekort ydes som en lovpligtig del af en uddannelse. Eksempelvis en mekanikeruddannelse er arbejdsgiverens betaling skattefri. Det kræver efter praksis at der er tale om et stort kørekørt.    
       
  • Hvis kørekortet ydes fordi det anses nødvendigt for at medarbejderen kan varetage nogle bestemte arbejdsfunktioner hos arbejdsgiveren falder det ind under den såkaldte bagatelgrænse, hvorefter personalegoder under en vis grænse (5.200 kr. for 2007) og beskattes dermed ikke hvis udgiften er under grænsen. Dette kræver at arbejdsgiveren alene yder et tilskud indenfor denne grænse. Går arbejdsgiverens tilskud udover sker der beskatning af det fulde beløb. I praksis kræver det at der er tale om en mekanikerlærling o.l. Dvs. at kørekortet ydes som et lovpligtigt led i uddannelsen.


Dette svar fra skatteministeren (Stavad) er rimeligt dækkende for praksis.


http://www.folketinget.dk/Samling/19972/udvbilag/AMU/Almdel_bilag154.htm




Herudover er der den "finte" eller forskel at selvom medarbejderen måske/angiveligt skal beskattes af kørekortet, så skal der ikke svares arbejdsmarkedsbidrag og derved er det lidt billigere end hvis medarbejderen bare får pengene i hånden (løn) og selv betaler.    




Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. Dec 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Bent Zimmermand, Der er nogle ting jeg er i tvivl om ift. dit svar. Du skriver indledningsvis, at medarbejderen skal beskattes af kørekortet og da det betragtes som en privat udgift skal der ske beskatning svarende til den faktiske pris ligesom der skal indeholdes arbejdsmarkedsbidrag. Men til allersidst omtaler du, at der ikke skal svares arbejdsmarkedsbidrag. Sagen er, at af firmaet får jeg et kørekort som et løntillæg - hvordan skal jeg beskattes af det?
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var lidt tvetydigt kan jeg godt se. Der skal ikke svares arbejdsmarkedsbidrag når det er arbejdsgiveren der afholder udgiften overfor køreskolen.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3636
Fra  Online Marketing Bureauet ApS Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

De her detaljer om kørekort, kommer sgu lige nogle år for sent for mig :-) Men godt at vide når, der skal ansættes nye medarbejdere. Tak for det omfangsrige svar

Billige anmeldelser til dit firma her: https://onlinemarketingbureauet.dk/anmeldelser-firma/

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)