Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

bogføring ved moms tilgode

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt med på nulstilling i slut af kvartal. Problemet viser sig i summa ved, at når man nulstiller så lægger den hvis man bruger automatik (eller man selv hvis manuelt) momsangivelsen = forskellen i købs og salgs moms, ind på konto momsangivelse på samme dato - f.,eks 30/9

Alt er så OK, man har nulstillet. Når man så betaler, så posterer man jo den dag bank mod momsangivelse, og derved er regnskabet stadigt fint MEN hvis man tager en momsrapport ud, så vil den nu vise den postering fra momsangivelsen til bank som en debet post og det vil ppvirke summas måde at vise næste moms betaling på. Det kan man gi pokker i, og bare se bort fra det beløb moms rapporten viser under momsangivelse, eller

Man kan 30/9 ud over nulstillingen, flytte momsangivelse til en post som Skyldig moms uden for momsgruppen (eller moms tilgode) - så er man af med det problem, at summas momsrapport viser det beløb som del af næste kvartals momsrapport.

Lyder nok lidt kompliceret, men det handler altså om at få renset også momsangivelsen væk fra gruppen moms, hvis man skal kunne bruge næste momsrapport til noget

(eller jeg sovser det til på en måde, men jeg testede faktisk en del gang og brugte så sikkerhedskopi til at komme tilbage indtil jeg indså at man var nød til at rense momsangivelsen bort)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tidligere, da jeg lærte summasummarum at kende i starten, brugt den flere gange i denne tråd nævnte arbejdsmetodik omkring udligning af momskonti ifbm. afregning.

Jeg er siden kommet væk fra det, - og har hørt mig selv omtale det som en "dårlig vane" når jeg mødte kollegaer som gjorde det.

Nu hvor jeg har tingene lidt på afstand er det meget uklart for mig hvorfor jeg engang gjorde sådan, - og hvorfor mange gør det endnu (udover at summasummarum lægger op til det).

Ulemper:

  • Man kan ikke umiddelbart på øjemål afstemme udg. og indg. moms med driftsregnskabet, - da momsen jo bliver nulstillet løbende.
  • Man kan ikke ved kig på balance se hvor meget moms man rent faktisk har afregnet i indeværende regnskabsår. Man skal rent faktisk ind og lure kontokort for at regne det ud.
  • Man kan heller ikke uden videre lave en traditionel momsafstemning på periodebasis uden at skulle korrigere udligningerne ud for hver afregning undervejs.
  • Det tager længere tid at gøre det end at lade være.
  • Og så er der også nogle revisorer og bankfolk der bliver forvirrede over opstillingen hvis indg. og udg. moms står i 0 på balancetidspunktet. De kan risikere at få kaffen galt i halsen eller tabe den ned i skødet med grimme forbrændinger til følge.

Fordele:

  • Dem håber jeg at fortalerne for løbende nulstilling vil hjælpe mig med at huske. Jeg kan huske at jeg for nogle år siden havde en ret spektakulær genial-følelse i kroppen da jeg lavede nummeret, - men nu har min sløve hjerne glemt hvorfor.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jørgen.....momsen står vel ikke i 0 på balancetidspunktet?

Går da ud fra, at du laver en momsafstemning total for året og viser som note(før i tiden var den

obligatorisk ifæg. mindstekravsbekendtgørelsen.

Jeg har lige haft en kunde..der ikke brugte 0-stlling igennem flere år.

Dette resulterede i en påtale fra SKAT, og en efterregning på over 100k, idet han gennem årene

havde taget saldoen på ud-og indgående moms, men glemt at tallene ikke var 0-stillet.

Her ligger den klare fordel ved nulstilling, idet man ikke kommer til at indberette forkerte tal, selvom

man bogfører tilbage i tiden på allerede indberettede momstal.

 

MvH

Peter

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er er helt enig med Peter her - den helt store fordel i mine øjne på at 0-stille momskontiene er at man altid kan se hvad der er der skal angives uanset om man har lavet korrektioner i tidligere perioder.Og hvis man er i sin løbende moms afstemning gør "plads" til de enkelte perioder så tager det altså ikke længere tid at stemme momsen af.

Det med at "bare" at tage periode bevægelserne i det aktuelle kvartal kan i mine øjne hurtigt blive noget rod. Men igen det afhænger jo selvfølgelig af størrelsen på bogholderiet og om hvor hvordan det bliver kørt.

Jeg har en kunde hvor der tidligere aldrig er blevet 0-stilllet med meget store saldi for købs, salgs, og afregnet moms - det gør det altså ikke nemmere at stemme af.

Og det samme med A-skat - her ser jeg ofte at noget bruger en konto for Angivet A-skat og en for Betalt A-skat - det giver altså heller ikke det store overblik!

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)