Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Problemer med moms på fragt og porto

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Uldum
Tilmeldt 2. Aug 06
Indlæg ialt: 574
Fra  PetDreams.dk ApS Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

Jeg skal til at begynde på 2007 regnskabet, så vi kan få indsendt moms i maj, men er stødt på et par udfordringer. Vi sælger via 2 hjemmesider og på en auktion, og der er en del typer af fragt og gebyrer i den sammenhæng. Et eksempel: På hjemmesiden eller auktionen sælger vi en vare til 100 kr. Fragten tager vi 57 kr. for, så der er et par kroner til dækning af emballage. Vi sender den som privatpakke til kunden. Hvordan bogfører vi dette? Den næste kunde er en erhvervskunde som køber samme vare, men hvor vi istedet bruger erhvervslabel med moms, så det i dette tilfælde f.eks koster 44 kr. + 11 kr. moms + 2 kr. til emballage. Hvordan skal dette så bogføres? Jeg kan ihvertfald regne ud, hvis vores fakturaer alle skal deles så præcist op, så får jeg nogle lange aftener. Vi tjener jo en smule på fragten, som vel skal momses, selvom det i den sidste ende går til emballage, men det registreres jo seperat som udgift. Så vi hår 2 forskellige typer. En uden moms med et par kroners profit, og en med moms med et par kroners profit. Problemet er så, at pakkerne pakkes et andet sted hvor jeg ikke er tilstede, og kan derfor ikke se når jeg bogfører, om hun har sendt den som privat eller erhverv. Antallet af privat og erhvervspakker kommer så på den samlede opgørelse fra post dk m.m en gang om måneden, hvor vi så betaler momsen på erhvervspakkerne den vej, men der er jo stadig profitten på fragten.

Som om det ikke skulle være nok, så sender vi fragtfrit på hjemmesiden for ordrer over 1000 kr. de 1000 kr. vil så figurere på fakturaen som indtægt på varesalget, men der er jo reelt en del porto blandet i det, som både kan være privat pakkeporto, eller erhvervspakke porto med moms. Hvad gøres der i det tilfælde?

Jeg tror jeg gør det mere kompliceret end det er, håber jeg da, men ville være super, hvis nogen kunne give et eksempel...

Billigt Hundeudstyr Online

Tilmeldt 11. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Fra  Refurb ApS Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kristian.

Jeg har haft det samme problem.

 

Men hvis det skal være 100% korrekt, så skal der være moms på fortjenesten og på emballagen - dvs. alt ud over de 55,- for en lille pakke. (Uanset om det er erhvervs eller privat pakke - momsen er jo inkl. i de 55,- på en erhvervspakke)

Dog tror jeg at der skal virkelig (Og jeg mener virkelig) mange pakker til, før Skat vil tage fat i det hvis der er fejl - og som du selv skriver, så går det jo mere eller mindre op i sidste ende - så spørgsmålet er, om det ikke går ind under bagateller. 

 

Men - den nemmeste måde du kan gøre det på, hvis du vil være korrekt, er at bogføre alle fragtbeløb med moms inkl. fortjenesten på fragten lets say 57,- på én konto.

Og alle fragtbeløb uden moms inkl. fortjenesten på fragten lets say 57,- på én konto. (kontoerne opsættes jo til at være med eller uden moms)

Og bogføre udgifterne til fragtselskabet på en anden konto - altså 55,- differencen på de to fragtkonti lagt sammen og udgiftskontoen ved du så er momspligtig - altså de 2 kr = 1.60 + moms.

 

Eksempel:

 

Konti:

fragt uden moms      57 (0,40 - dette beløb ses ikke før det hele er bogført)      

fragt ekskl moms     57 (11,40)

Ialt                        114 (11,80)   ses ikke - blot for illustrationens skyld

 

fragt udgift             110  (11,00)

 

difference:                 4,- (0,80)

 

 

Iforhold til din fragtfri levering, så skal der stå fragt på din faktura for at du kan modregne momsen på fragten - og altid jo kun på erhvervspakkerne.

 

Håber det hjælper dig.

 

(Ellers må du jo bare til at bruge mit QXL program - så bogføres det automatisk på denne måde ;-) )

 

VH Ulrik

 

 

 

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)