Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af tabs og SEO?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er langt fra nogen haj til SEO, så har et spørgsmål jeg håber at I kan hjælpe mig med at opklare.

Når man har mange forskellige eksemplarer af (for brugeren, tilsyneladende) samme side, f.eks. fordi søgeresultater kan sorteres efter forskellige kriterier, så ved jeg at det potentielle DC problem kan løses ved hjælp af robots.txt eller et canonical URL tag.

Men hvordan fungerer det hvis det kun er visse dele af de identiske sider man vil have skjult? Nu vil jeg f.eks. gerne have nogle nyheder, produktanmeldelser etc. på min forside, hovedsageligt pga. hyppige opdateringer og lidt tekst indhold. Samtidig prøver jeg dog at holde min forside meget simpel og overskuelig ift. brugeren, og overvejer derfor at putte dem ind under forskellige tabs, så det ikke fylder så meget på siden.

I denne situation vil jeg derfor gerne have at Google læser netop den sektion af siden hvor nyheder, anmeldelser osv. står, men ikke det resterende på de identiske forsider. Hvordan kan man bedst gøre dette?

 

De bedste hilsener

Amaris

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Amaris Charvell:
Når man har mange forskellige eksemplarer af (for brugeren, tilsyneladende) samme side, f.eks. fordi søgeresultater kan sorteres efter forskellige kriterier, så ved jeg at det potentielle DC problem kan løses ved hjælp af robots.txt eller et canonical URL tag.
Du skal ikke bruge robots.txt til at løse DC problematikken, den fortæller kun at siden ikke må crawles.

Amaris Charvell:

Men hvordan fungerer det hvis det kun er visse dele af de identiske sider man vil have skjult? Nu vil jeg f.eks. gerne have nogle nyheder, produktanmeldelser etc. på min forside, hovedsageligt pga. hyppige opdateringer og lidt tekst indhold. Samtidig prøver jeg dog at holde min forside meget simpel og overskuelig ift. brugeren, og overvejer derfor at putte dem ind under forskellige tabs, så det ikke fylder så meget på siden.

Hvis jeg forstår dig korrekt, må man godt vise små uddrag af en tekst, for derefter at linke til den fulde tekst. Det sker der ikke noget ved. Dog skal du være opmærksom  på at uddraget ikke skal være en alt for stor procentdel af den samlede duplikerede tekst. altså den tekst hvor uddraget kommer fra.

Det jeg selv gør når jeg programmere sådanne ting er at jeg nogen gange tager brug af metadescription, andre gange et helt unikt uddrag, og ja også et mindre uddrag af den fulde tekst. så vil man nemlig på den måde sikre sig at der kommer mest mulig power til hjemmesiden.

Amaris Charvell:
I denne situation vil jeg derfor gerne have at Google læser netop den sektion af siden hvor nyheder, anmeldelser osv. står, men ikke det resterende på de identiske forsider. Hvordan kan man bedst gøre dette?
Jeg ved ikke helt hvad du mener her?  så den må du da gerne lige forklare.

MVH Kim

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim.

Mange tak for dit svar, det er værdsat. Jeg har nok fået forklaret mig lidt indviklet, skal prøve at gøre det lidt enklere :)

Jeg er helt med på at man kan vise små uddrag af en tekst man linker til fra en anden side, det er alt det andet på den nærmest identiske side jeg taler om. Eksempel:

Jeg har en forside hvor jeg nederst på siden har en boks med 3 tabs. Når brugeren går ind på forsiden, viser den per default indholdet som ligger under tab nr. 1, f.eks. nyheder.  I samme "boks" har jeg to andre tabs, hvor man kan skifte fra nyheder og over til eksempelvis produktanmeldelser og kundeudtalelser.

Hvis brugeren trykker på en af disse tabs, så vil de vel komme over på en forside "version 2" og "version 3" henholdsvis? Dvs. at for brugeren at se, er det den samme side, det er blot indholdet i boksen med tabs'ne der ændrer sig. Men reelt set er der vel tale om 3 forskellige sider, med næsten identisk indhold.

Så spørgsmålet er sådan set nærmere, hvordan jeg undgår at alt på forside "version 2 og 3" (bortset fra det som findes i tabs boksen) bliver læst af Google?

Håber det gav mere mening nu? Ellers må du sige til, så må jeg lige lave en hurtig illustration der viser hvad jeg mener.

De bedste hilsener

Amaris

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 07:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Prøv at sende mig en PB med webadressen.

For det du snakker om lyder lidt som om du laver noget forkert. Normalt med tabs, er der ikke tage om flere forskellige forsider, men det er selvfølgelig kun tilfældet hvis de tabs er lavet korrekt med css og javascript.

For sådan som det normalt er, så er alt indholdet under de forskellige tabs synligt i koden hele tiden, mens det med css bliver skjult. Når man så trykker på en tab så bliver tabbens indhold så synligt i stedet for. alt uden at der sker nogen sideskift eller URL ændringer.

Se fx på www.clarashelse.dk hvor jeg har lavet en forsideanimation, som rent faktisk køre på eksakt samme måde som med tabs. tabsne er så bare til højre for.

Så hvis du har forskellige URL's alt efter hvilken tab man trykker på, så har du lavet noget forkert, for det er nemlig ikke meningen med tabs.

MVH Kim

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim.

Tusind tak for svaret, har lige sendt dig en PB.

Kan så konkludere at hele min "problemstilling" slet ikke er noget problem, da jeg simpelthen har misforstået hvordan det fungerede. Dejligt at blive klogere, og det betyder også at ingen andre behøver at besvære sig med at svare videre på dette :)

Med ønsket om en fantastisk søndag til alle Aminoer derude...

~ Amaris 

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Så lidt ;)

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)