Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

3 dobbelt bogholderi

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Her er en lille tankevækkende historie fra det virkelige liv!

Jeg var ude ved en ny kunde i går, hvor jeg fremover skal stå for den løbende bogføring. Og det første man gør i sådan en situation er jo lige at sætte sig ned og kigge på hvordan tingende er blevet gjort tidligere og vurdere hvordan man skal gribe det hele an.

Og her må jeg sige at den tidligere procedure kom lidt bag på mig!

Det er en lille forretning hvor sønnen skal overtage fra forældrene og hvor moderen har stået for bogføring i mange mange år.......

Og proceduren var som følger:

Der sidder en pige på kontoret som dagligt står for fakturering og bogføring af indbetalinger ind i det økonomisystem som de har på kontoret - så lang så godt.

Moderen får så en liste med de daglige indbetalinger fra kunderne, som hun så fører ind i en gammel dags kassebog sammen med resten af dagens bank og kasse bevægelser. Kreditor fakturaerne bogfører hun ind i økonomisystemet og betalingen af dem sker i kassebogen.

Når måneden er omme sætter hun sig så ned og taster kassebogen ind i økonomisystemet. Det er for så vidt ok, dog dobbelt arbejde, men nu havde hun jo gjort det i mange år og var tryg ved det.

Men der hvor filmen knækker er i forbindelse med momsen hvert kvartal. For her sker der det at hun sender mappen med alle bilag og kasse bogen sammen med udskrift af debitor og kreditor saldo liste til revisoren, som så bogfører hele skidtet ind i hans økonomisystem og angiver momsen ud fra hans tal.

Og der kommer aldrig reguleringer eller noget retur, så det system på kontoret som jeg skal bogføre i har aldrig nogensinde noget med virkeligheden at gøre...... Smile

Det ser ud som at det er muligt at effektivisere nogle forretningsgange Smile

En lille sød historie fra det virkelige liv, og jeg er bange for at der er mange af den slags derude......

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)