Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af skattefri kørselsgodtgørelse

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Dec 10
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har læst de forskellige indlæg her på Amino vedrørende emnet, men har ikke fundet det endelige svar :-)

Jeg har en personligt ejet enkeltmandsvirksomhed. Jeg kører til kunder i min egen bil og er derfor berettiget til skattefri kørselsgodtgørelse. Jeg vil gerne benytte mig af muligheden med kr. 3,67 per kørt kilometer (jeg holder mig under 20.000 km per år). Men hvordan gør jeg præcist? Det der forvirrer mig er, at nogen skriver, at man så fra virksomheden kan udbetale pengene til sig selv. Det giver ikke lige umiddelbart mening inden i mit hoved. Jeg vil gerne have input på nedenstående - og ikke mindst hvis og hvor jeg tager fejl i mine antagelser og min argumentation.

1. Jeg har fået den forståelse, at jeg kan fratrække antal kørte kilometer ganget med satsen på kr. 3,67 i min virksomheds regnskab.

2. I SummaSummarum, som jeg anvender som regnskabsprogram, er der en konto, der hedder "Udbetalte kørepenge" - den forestiller jeg mig, at jeg kan anvende til dette formål.

3. Bogfører jeg beløbet på denne konto, reduceres min virksomheds overskud tilsvarende, og min virksomhed har dermed opnået et skattemæssigt fradrag - er det ikke korrekt opfattet?

4. Jeg skal så foretage en modpostering i mit regnskab. I SummaSummarum er der en konto under Egenkapital, der hedder "Hævet kontant i virksomheden". Er det denne konto, jeg skal anvende til modpostering? Og er det dét, som i andre indlæg bliver kaldt "at udbetale til sig selv"?

5. Hvis ovenstående er korrekt - og jeg gør det - er jeg så færdig? Eller skal jeg gøre mere ift. SKAT eller min selvangivelse for at blive bedst muligt tilgodeset rent skattemæssigt?

PS De nævnte konti SummaSummarum er standardkontoer - altså ikke nogen jeg selv har oprettet.

Mvh. Kim

Fra 8670 Låsby
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim,

Ja, sådan kan du godt gøre det i Summarum. Du skal selvfølgelig sørge for at have en kørebog jvf. kravene fra skat.

/Henrik

Tilmeldt 23. Dec 10
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

Tak for svaret. Kørselsbog er der styr på Wink

Bare lige for at være sikker på det rent bogføringsmæssige også:

1. Jeg DEBITERER kontoen "Udbetalte kørepenge"?

2. Hvis jeg så sætter kontoen "Hævet kontant i virksomheden" som modposteringskonto i SummaSummarum, vil denne konto vel blive KREDITERET? Er det korrekt, at den skal krediteres?

3. Jeg kan fortsæt være lidt usikker på, at når jeg nu (via ovenstående) har angivet, at jeg har hævet penge i virksomheden, så har jeg jo faktisk ikke gjort det. Jeg har jo ikke ført nogle penge fra virksomhedens konto over på min private konto. Er der noget jeg overser eller misforstår?

Mvh. Kim

Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

For forståelsens skyld er det nok lettest at tænke på kørselsgodtgørelsen som var det en bon på benzin. Altså det er en omkostning du har afholdt for virksomheden, og du skal derfor godtgøres herfor.

I din bogføring skal du debiterer udbetalte kørepenge, og kreditere banken da du jo hæver pengene.

Kontoen "Hævet kontant i virksomheden" skal du kun bruge hvis du overfører penge fra virksomheden til dig selv, og beløbet ikke modsvares af en udgift/udlæg du har afholdt for virksomheden. (Den kan også bruges hvis du anvender virksomhedsordningen, hvilket jeg antager at du ikke gør)

Tilmeldt 23. Dec 10
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hansiboy,

Meget godt eksempel du giver - det letter forståelsen for mig.

Ok, så jeg udbetaler RENT FAKTISK pengene til mig selv?

Det, der så er lidt "dumt" i det er, at jeg allerede har hævet alle pengene jeg har tjent i firmaet (og i den forbindelse anvendt "Hævet kontant i virksomheden"). Så hvis det skal "virke", skal jeg først skyde private penge ind i virksomheden  igen (via kontoen "Indskudt kontant i virksomheden") og så udbetale dem til mig selv igen. Jeg er fortsat lidt forvirret omkring dette :-)

Og nej, jeg anvender ikke virksomhedsordningen.

;-) Kim

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)