Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Online salg til Slutbrugere i EU er helt til hest!

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 60
Fra  Stepnote, Lauenborg Coaching Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har i Stepnote.dk og Stepnotebooks.dk længe overvejet i at udvide med salg over grænserne til EU lande og resten af verden. Der skal egentlig ikke de store investeringer til, noget multi language, valuta styring, måske noget paypal payment og lidt andre små ting og så er vi i luften, men det løber jo altid op og så kræver det marketing, SEO osv.  –  eneste problem er bare at vi ALDRIG vil kunne konkurrere på priserne i EU og hvorfor så overhovedet gøre det?

Hvorfor kan vi ikke konkurrere på prisen?

Som nogle af Jer garanteret ved, så skal man svare 25% moms til den danske stat når man sælger ud af landet til slutbrugere i EU. Danmark har den absolut dyreste moms i EU og den er konstant på alle varer, altså ingen moms differentiering.

OK, nå ja, så kunne vi måske gå lidt ned i avance og rette vores priser efter de lavere moms satser i de lande vi ønsker at sælge til og så kunne konkurrere. Men næh nej, den går ikke, for i en lang række EU lande er der meget lav moms og ofte slet ingen moms på noder og nodebøger som vi sælger. Dette gør sig i øvrigt gældende på en lang andre produkter hvor der er lav eller slet ingen moms på udvalgte varegrupper, herunder fx fødevarer.

Fx så er Noder og nodebøger, samt bøger i øvrigt fritaget for moms i UK og i Tyskland er den 6% - ærgerligt, for det er sjovt nok også de bedste markeder for salg af noder og nodebøger og netop hér vi gerne vil ind og tage markedsandele.

Vi kunne så vælge kun at sælge uden for EU, for så undgår vi momsen, men så konkurrerer vi med nogle kæmpe spillere som sidder på det globale marked og der vil vi drukne helt og bl.a. fragtpriserne vil vi hurtigt dø på.

For lige rigtigt at brokke mig igennemJ så sidder der netop tyske og engelske nodeshops og sælger ind i Danmark og konkurrerer skarpt på prisen, hvor vi slet ikke kan være med – hvorfor det? jo fordi, samme åndssvage regel gælder jo for dem(det synes de nok ikke), de skal svare lokal moms af det de sælger inden for EU, altså i UK 0% og i Tyskland 6%. Fantastisk, godt tænkt EU og DK.

Den ærgerlige løsning er:

Ja, den er så at oprette et datterselskab syd for grænsen eller i UK og så lade det datterselskab stå for salget i EU og dermed omgås momsen. Omsætningen går så ind i datterselskabet som så køber moderselskabet til at stå for distribution m.m. og faktureres så af moderselskabet, sjovt nok med et noget voldsom antal timer for det udførte arbejde. Måske vi bare skulle overveje at lukke i Danmark og så smutte til UK og sælge i EU og i Danmark, uden moms, så kan vi dælme konkurrere!

Men kan det virkelig være rigtigt at det er måden at gøre det på? Er det det den danske stat ønsker vi skal gøre? Er det en progressiv, ekspansiv og fleksible måde at understøtte iværksætter kulturen på?

I think not – hvad siger I? Er jeg bare en brokke røv Big Smile eller ser I nogen anden løsning?

 

 

 

Venlig hilsen
Bo Lauenborg

www.stepnote.dk

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det er et væsenligt emne du tager op...

Man burde have nogle regler der gjorde det attraktivt at have webvirksomheder i Danmark som tjener penge hjem til Danmark.

Der bør være moms på shoppen hvis den henvender sig til danskere og er på dansk. Men er den på fremmedsprog, så har vi minimum de samme udgifter og en dyrere levefod så der er behov for bedre vilkår end konkurrenterne, det synes jeg ville være et godt argument for total momsfrihed på internationale selskaber.

Man kunne også generelt tage en debat om ikke export virksomheder i Danmark skulle have en lavere skat end andre virksomheder, derved kan vi bedre tiltrække virksomheder uden at miste vores hjemlige skatte bidrag.

Fra Hillerød
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 60
Fra  Stepnote, Lauenborg Coaching Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mr. A

Tak for din deltagelse, god ide med moms fritagelse for online shops der sælger ud i EU - tvivler dog på at nogle politikere vil lytte eller have modet til at gennemføre det.

Er der virkelig ikke andre der har samme oplevelse eller har nogle indspark :-)

Bh

Bo

Venlig hilsen
Bo Lauenborg

www.stepnote.dk

Tilmeldt 6. Jan 10
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med en engelsk filial? På den måde kan I vel flytte alt salg til UK og dermed undgå momsen.

Fra Hillerød
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 60
Fra  Stepnote, Lauenborg Coaching Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jo, det skriver jeg også i mit indlæg :-)

Men det er det jeg opponerer imod, hvorfor skal det være nødvendigt i et land der påstår de vil være i  front på iværksætter fronten.

Men jo, det ender nok med den løsning.

bh

Bo

Venlig hilsen
Bo Lauenborg

www.stepnote.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg fristes til at sige piv piv. Devil

Momsen i EU skal ikke være et argument for forvridning af konkurrencevilkårene. I følge reglerne om Fjernsalg kan I vælge en frivillig registrering i de enkelte EU-lande, således at leveringsstedet flyttes. Hvis I vælger en frivillig registrering i de enkelte lande er det momssatsen i det enkelte land som gælder.

Reglerne for hvornår I er omfattet er den tvungne registrering for fjernsalg er noget forskellig. Eksemeplvis skal udenlandske internetfirmaer registreres i Danmark, hvis de sælger for mere end 280.000 kr. årligt til Danmark.

Hvad I så måske mere med rette kan pive over er administrationen med afregning til flere lande og måske endda krav om sikkerhedsstillelser afhængig af produkter.....

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Som Henrik er inde på frivillig registrering efter reglerne om fjernsalg.

Admininstrationen af forskellige momssatser kan sættes op i EDB-systemerne.

Sikkerhedsstillelse kan være afhængig af produkter.

 

MvH

Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 60
Fra  Stepnote, Lauenborg Coaching Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

He he ja, måske det er piv Coolmen jeg synes ikke vilkårene er smidige nok, en del af ideen med EU er bl.a. at skabe optimale rammer for forretningsdrivende landene imellem. På b2b fungerer det ret godt med ingen moms på handel men på b2c fronten burde man som der er blevet talt om længe, have en fast moms der var ens for alle lande når de sælger ud af landet til et andet EU land.

Forstår ikke helt din bemærkning om forvridning af konkurrence vilkårene? måske den var møntet på ideen om at oprette en filial i UK.

Vi har kigget på på moms registrering i de enkelte lande men umiddelbart vurderede vi at det var for administrationstungt, men jeg tror jeg vil tage et møde med revisoren og få et overblik over administrations byrden og så tage den derfra.

Tak for input :-)

mhv

Bo

Venlig hilsen
Bo Lauenborg

www.stepnote.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 60
Fra  Stepnote, Lauenborg Coaching Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

He he ja, måske det er piv Coolmen jeg synes ikke vilkårene er smidige nok, en del af ideen med EU er bl.a. at skabe optimale rammer for forretningsdrivende landene imellem. På b2b fronten er det rigtigt smart med ingen moms på handel mellem parterne men på b2c fra et EU land til et andet, burde man fx overveje en fælles moms sats for alle lande - det har der vidst også været talt om før.

Forstår ikke helt din bemærkning om forvridning af konkurrence vilkårene?

Vi har kigget på på moms registrering i de enkelte lande men umiddelbart vurderede vi at det var for administrationstungt, alene tilmeldingen i de enkelte lande var temmelig uoverskuelig - men jeg tror jeg vil tage et møde med revisoren og få et overblik over administrations byrden, måske vi skulle drosle ned på ambitionerne og lægge ud med to lande i stedet for alle EU lande :-)

Tak for input.

Mvh

Bo

Venlig hilsen
Bo Lauenborg

www.stepnote.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 60
Fra  Stepnote, Lauenborg Coaching Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

He he ja, måske det er piv Coolmen jeg synes ikke vilkårene er smidige nok, en del af ideen med EU er bl.a. at skabe optimale rammer for forretningsdrivende landene imellem. På b2b fronten er det rigtigt smart med ingen moms på handel mellem parterne men på b2c fra et EU land til et andet, burde man fx overveje en fælles moms sats for alle lande - det har der vidst også været talt om før.

Forstår ikke helt din bemærkning om forvridning af konkurrence vilkårene?

Vi har kigget på på moms registrering i de enkelte lande men umiddelbart vurderede vi at det var for administrationstungt, alene tilmeldingen i de enkelte lande var temmelig uoverskuelig - men jeg tror jeg vil tage et møde med revisoren og få et overblik over administrations byrden, måske vi skulle drosle ned på ambitionerne og lægge ud med to lande i stedet for alle EU lande :-)

Tak for input.

Mvh

Bo

Venlig hilsen
Bo Lauenborg

www.stepnote.dk

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)