Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medejer af SMBA konkurs - hvordan forholder vi os?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle Aminoer,

Undertegnede og 2 kollegaer har et SMBA som fungerer som gennemfaktureringsfirma til vores fælles kunder.

Problemstilling vi står overfor, er at en af de to andre parter står for at blive begæret konkurs. Hans firma ejer 33% af vores fælles SMBA. Min kollegas fimra bliver begæret konkurs af fagforening pga. kontrovers ifht. lønning af medarbejder (eller mangel af samme).

Da vi stiftede SMBA'et skudte hvert firma 10k i som kapital. Blot for at der var noget til at klare de småudgifter et gennemfaktureringsfirma har. Udover disse 10k har min kollegas firma ingen tilgodehavender i vores fælles SMBA. Der er ingen overskudsdeling da alt gennemfaktureres så SMBA'et har 0,- i resultat hvert år (stort set). De gennemfaktureringer der går til den snarligt konkursramte part, sker til et andet af hans firmaer.

-----

Der står selvfølgelig flot i vedtægterne at overførelses af anparter skal godkendes af bestyrelsen samt der er forkøbsret osv. osv. i tilfælde af bla. konkurs.

Men ville alligevel høre om der er nogen som har gode råd til hvordan vi skal forholde os? Har lige fået beskeden, og vi holder ekstraordinær generalforsamling i morgen, for at beslutte hvordan det skal gribes an.

Hvordan beskytter vi os bedst, så en evt. kurator ikke kan komme efter min kollegas andele i vores fælles SMBA? Skal vi afvente hans officielle konkurs, og så bruge vores udkøbsret til at købe ham ud? Iflg. en udvidet samarbejdsaftale, kan vi sådan set også smide ham ud, uden at give ham noget - men ved ikke om en kurator vil godkende dette? Eller skal vi gå på forkant og melde ham ud eller ... ?

På forhånd tak for al hjælpen!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jamen der er vel fri ind-og udtræden som i ethvert andet SMBA?

Hvorfor skulle SMBA`et blive ramt af hans firmas konkurs?

 

MvH

Peter

 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Enig i det forrige svar.

Personligt ville jeg foretrække at købe hans andel ud inden konkursen til reel værdi. Så er i fri for at forhandle med kurator om at købe ham ud.
Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kenneth R.J.:

Der står selvfølgelig flot i vedtægterne at overførelses af anparter skal godkendes af bestyrelsen samt der er forkøbsret osv. osv. i tilfælde af bla. konkurs.

Er der forkøbsret eller køberet? Det kan have stor betydning i tilfælde af konkurs.

 

Kenneth R.J.:

Skal vi afvente hans officielle konkurs, og så bruge vores udkøbsret til at købe ham ud?

Hvis I køber ham ud inden en forestående konkurs, skal I vide, at handler i visse tilfælde kan omstødes af en kurator. I skal derfor sikre jer at have dokumentationen i orden i forhold til, at overdragelsen er sket til markedsmæssige vilkår.

Derfor kan det i nogen tilfælde være en god idé at afvente konkursen inden i handler SMBA-andele. Det kan også komme an på, hvordan vedtægterne er formuleret. 

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter -> Tak for svaret. Ja, alle medlemmer kan frit træde ind og ud (træder man ind, skal det selvfølgelig godkendes af ledelse osv. osv.). Der er så klausul (samarbejdsaftale) der gør at hvis man træder ud frivilligt, så har man ikke krav på at få noget af sit indskud eller noget som helst andet tilbage. Og man skal i princippet også give 6 mdr. varsel osv. osv. osv. .. Jvf. samarbejdsaftalen, kan vi sådan set også bare smide ham ud, da konkurs går under misligholdelse af aftalen.

Jeg ved heller ikke hvorfor SMBA'et skulle blive ramt. Men tænker at en kurator vil gå ud og finde alt af værdi. Og kurator vil derfor prøve at realisere min kollegas andel i SMBA'et ved enten at tvinge os til at købe ham ud, eller få selskabet opløst? Eller er jeg helt forkert på den?

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth R.J.:

Jeg ved heller ikke hvorfor SMBA'et skulle blive ramt. Men tænker at en kurator vil gå ud og finde alt af værdi. Og kurator vil derfor prøve at realisere min kollegas andel i SMBA'et ved enten at tvinge os til at købe ham ud, eller få selskabet opløst? Eller er jeg helt forkert på den?

Du har helt ret i dine betragtninger, men de fleste kuratorer er i virkeligheden meget pragmatiske, og vil bare have mest muligt for boets aktiver.

Og hvad har kurator ud af at opløse SMBA'et?

Og hvad forhindrer jer i at oprette et nyt SMBA efter opløsningen?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Baagøe Thomsen, advokat (L):
Og hvad har kurator ud af at opløse SMBA'et?

10.000 kr.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis i sørger for at købe jeres partner ud til en reel værdi, så er der ingen risiko for omstødelse.

Omstødelse kommer kun på tale såfremt i forsøger at opnå en økonomisk fordel.
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svarene.!

Er fortsat lidt forvirret omkring det. Men nu har vi holdt en ekstraordniær generalforsamling, hvor kollegaen frivilligt har trådt ud af selskabet. Det var hvad vi synes der lå lettest for. Vil en kurator så lave en omstødelse, så må vi bare gå tilbage og købe ham ud istedet for.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

og der er ingen mulighed for, at han får ordnet lønproblemet, så I ingen problemer har?

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)