Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opkøb af anden virksomhed - men først prisfastsættelse

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er interesserede i at opkøbe en anden virksomhed (et ApS). Virksomheden er forholdsvis ny, og de 2 regnskaber der foreligger viser begge et underskud. Det seneste gav et underskud der medførte at virksomheden har tabt sin egenkapital. Ledelsen forventer dog at genvinde dette via fremtidige overskud!

Vi er interesserede i virksomheden, primært pga. domænet. Jeg tvivler på at de vil sælge virksomheden til en særlig lav pris, da de muligvis forventer at der skabes et overskud på sigt. Da jeg kontaktede dem var det ikke i deres største interesse at sælge, men alt er jo til salg til den rette pris! Jeg skal holde et møde med virksomheden, hvor vi bl.a. skal diskutere prisen. Vi er villige til at smide en pæn sum penge efter domænet (det er en webshop), men vurderer ikke virksomheden til at være noget særligt værd for os. Så vi vil selvfølgelig ikke give mere end vi er anser domænet for at være værd.

Men hvordan tror I, at De værdisætter deres virksomhed situationen taget i betragtning? -Og findes der nogle anerkendte metoder der benyttes ved prissættelse af virksomheder, som jeg kan fremlægge for dem under mødet, eller handler det om at vi nævner en pris og så siger de ente Ja tak eller Nej tak?

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Værdiansættelse er jo sådan lidt lige som statistik... man kan dybest set få den til at vise det man gerne vil have den til.

Der findes et hav af metoder der er baseret på forventninger til fremtidige pengestrømme, men jeg kan da huske noget om et goodwillcirkulære fra SKAT, som jeg tidligere har set anvendt ved værdiansættelse af virksomheder. Jeg er dog på ingen måde ekspert på værdiansættelse af virksomheder, så om det vil være en "gyldig" metode at anvende vil jeg lade være op til andre at vurdere.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Idet egenkapital er tabt og underskud kan teoretiske modeller eller goodwillcirkulære næppe

bruges.

Efter min mening er det udelukkende at tilbyde en pris og så "take it og leave it"!

 

MvH

Peter

 

Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor byder i ikke bare på domænet hvis det udelukkende er det i er interesseret i?

Hvis de (sælger) ser et potentiale i virksomheden er det ikke sikkert at de tilægger domænet samme værdi som jer. og derfor mod en given pris vil sælge domænet til jer for så at købe et nyt domæne de kan arbejde ud fra.

Hvis de er nye på markedet og kundekendskabet til domænet er lavt - så er "omkostningen" for dem lav ved at skifte domæne

Hvis i byder på virksomheden skal i også bruge ressourcer på at lukke dette (aps'et) ned bagefter, samt overtage de risici der ligger i at overtage et selskab ift blot domænet

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er selvf. en mulighed at de har interesse i at køre videre på et andet domæne. Det tvivler jeg dog på. Det bliver højst sandsynligt et opkøb af selskabet med tilhørende varelager osv. hvis det skal blive til noget. Men vi kan da fremlægge begge forslag!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen metoder der kan bruges ordentligt hvis de har underskud og negativ egenkapital. Så er alt jo nede hvor det kun er sælges forventninger til fremtid, og den kan jo være skudt helt skæv.

Er du sikker på domænet er så meget værd for jer, at du vil ud i varelager og andet og en vis pris - som jo betyder, at du hurtigt ved det nye køb skau kunne retablere selskabskapitalen eller - putte de penge i oven i købet?

Det sker så ofte, at sælger regner pris efter skæve forhåbninger til fremtid - og tilmed lægger de fordele køber kan få ved at overtage selskabet med oven i prisen.

De fordele du kan skabe ved at overtage det, skal DU jo i princip tjene på, og ikke sælger, men jeg tror i alle fald ikke du kan få en færdig metode.

Jeg ville købe aktiver af dem - domæne og måske varelager (som du nok er tvunget ud i) men ikke overtage et underskudselskab med negativ selskabskapital og risiko for alle mulige skeletter i skabet.  Kun aktiver, så kan de lukke selskabet eller føre det videre, bare du er sikker på de ikke konkurrer med dig for de penge de får af dig

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med Cookie.

Informationerne lægger op til et aktivkøb fremfor køb af anparterne, da I ellers overtager eventuelle uoplyste forpligtelser og ansvar.

En simpel aktivhandelsaftale med en konkurrenceklausul for de eksisterende ejere/ledelse vil være løsningen som også antydet af Cookie. Husk også at checke, at der ikke er stiftet pantesikkerheder eller lignende over domænet samt at indsætte en garanti for dette i aftalen (evt. forsøg at få de nuværende ejere til at indestå for dette, da en garanti givet af det sælgende underskudsselskab kan være af begrænset værdi).

Mvh Peter

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)