Som flere også skriver, så er problemet at flere forsøger at kopierer og dermed ikke skaber noget nyt. Skal man lave noget lignende, så er det vel vigtigt at finde en niche, hvor konkurrencen ikke er så høj og tilnærmelsesvis monopoliseret. Fx er denne side http://just-meat.dk/ netop gået i luften. Det har der været en del skriverier om i medierne. De har, som det tydeligt fremgår af navnet, været inspireret af just-eat, men i stedet for at kaste sig over take-away, så laver de et lignende forretningskoncept med salg af kød fra landets slagtere. Hvorvidt det bliver en succes, det må tiden vise, men min pointe er, at man oftest skal ud i yderområderne, hvor man er på lidt ukendt terræn, før det som iværksætter bliver rigtigt spændende. |
Det er nu ikke helt korrekt. Jeg kender rigtig meget til pizza-branchen, og det er LANGT FRA alle, som samarbejder med Just-Eat. Vurderingen for et pizzeria, som arbejder professionelt med Just-Eat er følgende:
- tilmeld spisestedet og kør en prøveperiode på X antal måneder
- analyser de ordrer, du får via siden, og se på: a) Hvordan ligger de geografisk i forhold til mit spisested? b)Hvad er gennemsnitsordrestørrelsen.
- såfremt kunderne bor tæt på spisestedet, bør man i stedet fokusere på bedre lokal branding. Såfremt kunderne bor nogle kilometer eller længere væk, så var de næppe kørt hen for at købe, så disse kunder er interessant -HVIS de samtidig bestiller for et pænt beløb.
De 20% er ikke korrekt - det afhænger af volume, og igen: Det handler ikke om omsætning, men hvor kundegrundlaget kommer fra og hvor meget de handler for. Men de fleste pizzeriaer er endnu ikke skarpe nok til at analysere på dette, men de er ved at komme efter det.