Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stavefejl og SEO

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 10. Aug 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo ingen tvivl om at korrekt stanving på Internettet er vigtigt! Det giver et seriøst indtryk, og vidner om at skribenten er nogenlunde normalbegavet, eller i det mindste er typen som gider gøre sig umage for at sørge for at hans web-indhold er i orden. 

Dog er der jo en hel del ord som rigtig mange staver forkert, også i Google. De er gode at få med som keywords i en adwords kampagne. Selv om det kunne være smart at ranke bedre hos Google på almindelige fejlstavninger er jeg personlig lidt i tvivl om det er det værd, i forhold til at have en hjemmeside med (bevidste) stavefejl.

Nok om det - nu til mit konkrete spørgsmål:

Når stavefejlen nu endgang imellem alligevel dukker op på ens hjemmeside, og ovenikøbet måske i et kategori-navn eller i selve url´en, hvordan bør man rette det i forhold til SEO? Jeg kunne forestille mig at der er en risiko for duplicate content hvis man f.eks. retter en url. Og hvad med evt. indgående links til den fejlstavede url? Og interne links til fejlstavede kategorinavne?

Jeg ser frem mod at modtage input, og mon ikke der er mange derude som ville have gavn af afklaring på dette!

På forhånd tak

Anders Larson

PS. Stort tak Amino for både Iværk2011 og Aminotastic2011!

vilter.dk - digitale godnathistorier med barnet selv i hovedrollen.

Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 540
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Larson:

Når stavefejlen nu endgang imellem alligevel dukker op på ens hjemmeside, og ovenikøbet måske i et kategori-navn eller i selve url´en, hvordan bør man rette det i forhold til SEO? Jeg kunne forestille mig at der er en risiko for duplicate content hvis man f.eks. retter en url. Og hvad med evt. indgående links til den fejlstavede url? Og interne links til fejlstavede kategorinavne?

Jeg ser frem mod at modtage input, og mon ikke der er mange derude som ville have gavn af afklaring på dette!

Du har jo kun dublicate content, hvis du har det samme indhold liggende flere steder. Hvis du retter en URL eller et kategori-navn laver du jo (som udgangspunkt) ikke en kopi af dit eksisterende indhold, men erstatter det derimod men en ny, tilrettet version. Derfor som udgangspunkt intet DC.

Vedr. indgående links; hvis du vælger at rette en URL (i praksis: omdøbe den) så bør du lave en 301-redirect fra den gamle til den nye URL. Herved taber du intet - omend meget lidt - linkjuice.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Larson:
Når stavefejlen nu endgang imellem alligevel dukker op på ens hjemmeside, og ovenikøbet måske i et kategori-navn eller i selve url´en, hvordan bør man rette det i forhold til SEO? Jeg kunne forestille mig at der er en risiko for duplicate content hvis man f.eks. retter en url. Og hvad med evt. indgående links til den fejlstavede url? Og interne links til fejlstavede kategorinavne?
Ja det er korrekt at du vil få dobbelt indhold til en start, hvis du bare ændre urlen uden at gøre andet end det. dette vil dog med tiden ændre sig hvis den gamle kategori fortæller at siden ikke findes.

Den klart bedste metode er dog at du 301 redirecter den gamle kategori til den nye kategori

MVH Kim

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Som skrevet her allerede: Du skal 301-e. :-)

Larson:
Dog er der jo en hel del ord som rigtig mange staver forkert, også i Google. De er gode at få med som keywords i en adwords kampagne. Selv om det kunne være smart at ranke bedre hos Google på almindelige fejlstavninger er jeg personlig lidt i tvivl om det er det værd, i forhold til at have en hjemmeside med (bevidste) stavefejl.

Det med at ranke på fejlstavninger er der ingen fremtid i. Google retter stavefejlen allerede inden de viser søgeresultatsiden næsten, og du risikerer ringeagt fra Googles side, hvis du har en hjemmeside med dårligt sprog.

Mvh Anders Saugstrup

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)