Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling til freelance uden CVR?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 7. Dec 06
Indlæg ialt: 353
Fra  AT Media Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal betale for en ydelse lavet freelance af en kvinde, der ikke har et CVR nummer men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal gøre med betalingen.

Jeg har læst noget om, at kan hun sende mig en regning/faktura med hendes CPR nummer, hvilket er helt ok MEN så har jeg også læst noget om, at det er min pligt at indberette hendes B-skat -Er det rigtigt og hvis ja, hvordan gør jeg det?

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 10
Indlæg ialt: 190
Fra  BloodyInk Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Therese E. Olsen:

Jeg skal betale for en ydelse lavet freelance af en kvinde, der ikke har et CVR nummer men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal gøre med betalingen.

Jeg har læst noget om, at kan hun sende mig en regning/faktura med hendes CPR nummer, hvilket er helt ok MEN så har jeg også læst noget om, at det er min pligt at indberette hendes B-skat -Er det rigtigt og hvis ja, hvordan gør jeg det?

Regning/faktura - den må ihvertfald ikke indeholde moms, dvs uden moms.

Han skal skrive en regning på det fulde beløb (husk cpr-nr på regningenskal være der, da han/hun ikke har et cvr nr., han/hun skal derefter opgive det til skattevæsenet som et overskud af eget firma. Du opgiver ikke noget til SKAT, da du ikke  er ansat og det blot er som enhver anden udgift.

Håber det hjalp og håber jeg ramte helt plet :) vh

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er indberetningspligtig efter Skattekontrollovens § 7 A, stk. 2, nr. 1.

Du skal således, foruden at betale freelanceren, indberette det fulde honorar (ikke B-skatten som du anfører) på hendes CPR-nummer.

Du kan foretage indberetningen på TastSelv Erhverv, under e-indkomst

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Og så skal du huske, at HVIS hun egentlig har optrådt som ansat = mødt til de tider du har angivet, slet ikke selv har haft nogen risiko, ikke reklamerer og har udgifter i sin free-lance virksomhed - arbejder under dine instrukser osv - ja så er hun faktisk en ansat, uanset I har aftalt at hun fakturerer dig som CPR. 

Det er ikke let altid at afgøre, så jeg siger det bare som lille flagning. Drejer det sig om helt få dage, er det nok ikke et problem, gentager det sig - aller værst, er det hver uge/måned i en periode der kommer den samme regning - så vil skat kunne kræve hendes B-skat fra dig, hvis hun ikke betaler den (og du vil naturligvis ha regres mod hende) 

Det er et problem som er temmelig nyt, og i hvilket omfang skat vil gøre brug af det er ikke klart. Til mig har de sagt, at de vil køre superhårdt, fordi flere og flere kører faktura og B-skat for at undgå feriepenge og opsigelsesregler, men det koster skat en masse, netop fordi B-skatteydere ikke er jordens bedste til at forskudsopgøre og betale til tiden.

Det skal nok gå med B-skat hvis det er kort og virkeligt freelance - ellers - achtung

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 7. Dec 06
Indlæg ialt: 353
Fra  AT Media Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres svar Yes

Cookie: Vil det sige at hvis hun laver lidt arbejde for mig hver måned, så vil hun blive betragtet som ansat, til trods for at hun har fuldtidsjob og laver arbejdet for mig hjemmefra?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Therese E. Olsen:

Mange tak for jeres svar Yes

Cookie: Vil det sige at hvis hun laver lidt arbejde for mig hver måned, så vil hun blive betragtet som ansat, til trods for at hun har fuldtidsjob og laver arbejdet for mig hjemmefra?

Ja det er en risiko i alle fald. Man kan sagtens ha fast arbejde for flere som lønmodtager - det er ikke spor usædvanligt. Der er en masse "regler" hvor den vigtigste nok er om din freelancer virkeligt er En selvstændig erhvervsdrivende der arbejder for egen regning og risiko og med det formål at opnå økonomisk udbytte - eller en der for penge arbejder for en arbejdsgiver efter dennes instruktion/kontrol og for arbejdsgiverens regning. Er du - ud over personens faste arbejde - hendes eneste kunde - eller har hun mange tilsvarende er også en faktor?

Har freelanceren en virksomhed hvor hun/han tager en risiko eller kommer hun og laver det du beder hende om til en aftalt løn/timepris eller andet? Annoncerer den pågældende med sin virksomhed - er det arbejde der gentager sig eller et stand alone tilfælde? Du kan google efter selvstændig, honorar eller lønmodtager og læse en masse forskellige om de mange vejledende regler.

Ingen af reglerne tager 100% stilling til, om freelancere er lønmodtagere eller selvstændige. Når de forskellige myndigheder skal tage stilling til, om du er det ene eller det andet, ser de derfor på, hvordan du tilrettelægger dit freelancearbejde, altså f.eks. arbejder for en arbejdsgiver eller arbejder for egen regning og risiko. Desværre er myndighederne ikke altid enige.

A kasser og myndigheder ser også forskelligt på det. Du er langt mere på den sikre side, ved at aftale en fast løn per gang eller time, og køre A-skat via bikort - med feriepenge, end ved at vælge B-skat og ingen feriepenge. Sidstnævnte løsning kan koste sidenhen

Det er ret nyt, at skat ser så tungt på de mange B-skatte lønnede

Her en lidt længere sag om det samme fra Deloitte revisorerne - mange begår idag den fejl at tro, at bare de beder om faktura, er den hellige grav velforvaret - ingen a-skat - atp - feriepenge osv, og den ansatte tror det er OK bare at fakturere løs (her gælder alm. moms regler 50.000) De skriver:

Mange virksomheder og foreninger får - til trods for den
gode vilje - ikke altid indberettet honorarer og godtgørelser
til ikke-ansatte og frivillige medhjælpere korrekt. Nedenfor
har vi ridset reglerne op inden for de specifikke områder,
hvor vi oftest ser fejl i indberetningerne.

Der er flere faktorer, der skal tages stilling til, når det skal vurderes, om der
skal ske indberetning eller ej. Det afgørende er, om der for eksempel udbeta-
les honorar på baggrund af en faktura, om fakturaen er med eller uden
moms, og om personen kan anses for ansat eller ej.

Er person ansat eller ikke-ansat?

Manglende indberetning til SKAT opstår i særdeleshed i de tilfælde, hvor en
person fakturerer for arbejdsydelser, selv om der reelt er tale om et ansættel-
sesforhold.

Hvis køberen af ydelserne eksempelvis er personens eneste kunde, er det
overvejende sandsynligt, at der reelt er tale om et ansættelsesforhold, og der
vil således ikke være tale om køb af arbejdsydelser fra en selvstændig er-
hvervsdrivende. Køberen af arbejdsydelserne vil dermed have pligt til at be-
handle personen som en ansat med deraf følgende pligt til lønindberetning,
indeholdelse af A-skat, AM-bidrag samt beregning af feriepenge m.v.

Personen, dvs. sælgeren af arbejdsydelserne, har i denne situation ikke ret til
at udstede fakturaer eller få fradrag for arbejdsrelaterede udgifter i sin ind-
komst. I disse tilfælde er der tale om et ansættelsesforhold, hvor udbetalinger
skal indberettes og beskattes som almindelig løn; A-indkomst.

Når der er tale om et ansættelsesforhold med indeholdelse af A-skat (uden
mulighed for udstedelse af fakturaer), er der ingen momsmæssige relationer
mellem disse to parter.

Når en person udfører en arbejdsydelse, er der kun pligt til at udstede en
faktura, hvis den pågældende driver selvstændig økonomisk virksomhed i
forhold til den, der køber ydelsen. Dvs. at den pågældende driver virksomhed
for egen regning og risiko, typisk har en bredere kundekreds og at den på-
gældende ikke er i et ansættelsesforhold i forhold til den, der køber ydelsen.

I denne situation skal der typisk være opkrævet moms på den udstedte faktu-
ra. Der er dog visse krav til momsopkrævningen og fakturaens indhold, der
skal være opfyldt.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)