Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af anpart i ApS

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

iskoder:

Før ApS'et blev oprettet var det et enkeltmandsfirma, det var enkeltmandsfirmaet der ejede alt udstyret (store dyre printere, mange computere, servere og som sagt møbler osv). Der var min makker der ejede enkeltmandsfirmaet og jeg var ansat, senere udvidede vi det til et ApS og jeg blev medejer. Vi skulle betale ca. 15 t af de 80 for at udgøre den fulde værdi fordi værdierne ikke var præcis 80 t værd.

Efterfølgende blev firmaet oprettet af advokaten og så har det været mere eller mindre stillestående siden da.

Hvis der er noget galt med forløbet ovenover hvad kan i så anbefale mig at gøre? Jeg har været under den tro at det var en fuldt ud acceptabel måde at opgive værdier på den måde når man skulle oprette et ApS.

På forhånd tak.

Ok så er der noget mere konkret at arbejde med for rådgiverne.

Afhængigt af hvilke tiltag du kan gøre for at bringe kapitalen op på lovkravet,så er der flere muligheder,men det er bedre at rådgiverne kommer på banen.

Var det mig ville jeg nok anmode om nogle kontanter for at overtage de resterende anparter, det skal ses i lyset af at der afskrivesaktiverne som er brugt til at stifte selskabet med, og værdien op til 16 mdr. efter stiftelse kan være tvivlsom endog kraftigt reduceret.

Det betyder med andre ord at du skal have aktiviteter i selskabet som giver overskud fremover. I modsat fald er det ligemeget med selskabet ifølge min mening.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Entrepreneur - Jan:
Det betyder med andre ord at du skal have aktiviteter i selskabet som giver overskud fremover. I modsat fald er det ligemeget med selskabet ifølge min mening.

Er det så her at der skal stå 80 t ved enden af regnskabsåret, ellers går firmaet konkurs? Det synes jeg at jeg har fået fortalt engang.

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

De 80.000 er hvad der minimum skal indbetales når man stifter et ApS. Det kan så være enten i kontanter eller i form af andre værdier end kontanter (aktiver) der har en værdi på mindst 80.000.

Hvis det, når selskabet er i drift, konstateres, at selskabets egenkapital udgør mindre end halvdelen af den tegnede kapital, eller mindre end kr. 62.500, skal ledelsen redegøre for anpartsselskabets økonomiske stilling og om fornødent stille forslag om foranstaltninger, der bør træffes, herunder eventuelt stille forslag om anpartsselskabets opløsning. Med andre ord: Hvad skal vi gøre for at egenkapitalen igen udgør mindst 62.500. Hvis det vurderes at selskabet kan reetablere kapitalen ved egen drift, som det så fint hedder, så er det den redegørelse man giver.

Når i nu (angiveligt) skal til at handle anparterne, så skal i gøre jer selv den tjeneste at opgøre selskabets reelle værdi pr. overdragelsesdagen - så bliver hverken du eller din kompagnon "snydt". Du kan i den forbindelse overvejer at gøre brug af en uvildig revisor, til at varetage dine interesser.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay det har været en ret informationsrig tråd det her, jeg føler hvert fald jeg har bedre styr på hvad jeg skal gøre nu.

Til alle der har deltaget i debatten, tak for jeres svar.

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)