Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om arv: Hvem skal arve?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

En morfar dør. Han sidder i uskiftet bo efter sin afdøde kone.

Morfaren havde en datter som var gift. Morfarens datter overlevede ikke sin far.

Morfarens datter fik inden sin død 2 børn. Hendes mand sidder i dag i uskiftet bo.

Spørgsmålet er så hvem arver "morfar"??? Er det børnebørnene eller ægtefællen til "morfarens datter"??


For god ordens skyld dør morfaren i slutningen af 1990'erne.


Nogen der har et bud - hæftet op på juraen?


/Henrik

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Om end det er længe siden jeg har haft noget om arveret, så er det dog trods alt ikke tilbage i slutningen af 1990'erne.

Jeg vil dog alligevel tillade mig at komme med mine tanker om din problemstilling, baseret på det jeg kan huske.

Jeg vil sige, at det er børnebørnene der skal arve (50% til hver af den arv datteren skulle have haft, havde hun været i live) idet de er i 1. arveklasse. Børnebørnenes far (svigersønnen) arver ikke noget, og ville heller ikke komme til det hvis der ikke havde været nogen børnebørn, idet han ikke er i hverken 1., 2. eller 3. arveklasse (der bortses fra muligheden for testamentarisk arv).

Jura kan jeg ikke lige hænge det op på, andet end det må være arvelovens bestemmelser om arveklasser. Så vidt jeg husker er de at finde først i arveloven.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Claus & Peter. Min egen konklusion ligger på linje med jeres.

Min tvivl stammer fra at jeg har kendskab til to identiske sager, hvor to forskellige skifteretter er kommet frem til hver sin resultat...

/Henrik

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du sikker på at skifteretten lader arven tilfalde svigersønnen, og at de ikke bare "udnævner" ham til formynder af arven for umyndige (evt. umyndiggjorte) børnebørn?

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra Middelfart
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 74
Fra  Lindholm Boligrådgivning Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Arveloven er helt klar. En svigersøn er ikke arve berettiget medmindre der er skrevet testamente. Men hvis der ikke i et bo er en formue bliver boet udlagt til den der arrangerer begravelsen. Måske derfor at skifteretten traf to forskellige afgørelser? I din sag er datteren livsarving efter morfar. Da hun er død træder hendes livsarvinger i stedet.
Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Arveloven:
§ 1 En arveladers nærmeste slægtsarvinger er dennes børn. Børnene arver lige.
Stk.2. Er et barn død, træder dets børn i dets sted og arver indbyrdes lige. På tilsvarende måde arver fjernere livsarvinger.
 
Dvs. børnebørnene skal arve.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Jens!

Boet blev i sin tid udlangt til skifte via en af skifterretten udpeget bobestyrer - (advokat fra en større kæde). Den pågældende advokat kom frem til at da morfaren havde siddet i uskiftet bo og faren sad i uskiftet bo efter moren skulle faren have boet udlagt....

Et eller andet sted har man en forventning om at skifteretten "tjekker" et sagsforløb ser rigtigt ud. Det korte af det lange er at børnebørnene vil kontakte skifteretten og få afklaret usikkerheden omkring forløbet  direkte.

/Henrik

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)