Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af firma ligger lige til højre ben, men finaniseringen mangler

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Ejby
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Overtager svigerfar's firma indenfor bygge og anlægsbranchen, hvor anlægsaktiver og goodwill er forhandlet på plads, dog er der ikke skrevet en form for kontrakt, da finaniseringen mangler.

Har været i egen bank (en af de store) og afventer OK til finanisering af en kassekredit op til 500.000 kr. Har endvidere etableret bankmøde med sælger's bank, hvor samme finaniseringsform med kassekredit skal, hvis jeg kan, formidles. Kreditlånnet i huset er omlagt et par gange så en friværdi er der ikke. Der er ikke sparer så meget op, at det kan tælle med. Hvis begge banker siger nej, hvilke muligheder har jeg så. Har altid handlet og taget beslutninger med omtanke så hurtige lånnettet med dyre renter m.m. er ikke mig.

Er der nogen der kan give mig gode råd til andre finaniseringsformer eller evt. give mig et par gode idéer.

Mvh.

Jan J

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke umiddelbart billigere løsninger på en kassekredit end bankerne - med mindre der skal ejerskab ind, og selv da er det næppe billigere

Det er dog for lidt du fortæller. Hvad er det for et type selskab .- A/S/APS eller?

Hvad har selskabet for finansiering idag og hvorfor kan den ikke fortsætte hvis det er aktier eller anparter du køber, eller køber du inventar og goodwill, og er det så af en privat, eller af et selskab der lukkes eller hvad er forholdet

Hvis der er personlig kaution eller selvskylnerkaution for nuværende finansiering, er det også en del af billedet. 

Jeg ved ikke om nogen herinde tør byde ud med mere, selv om du kommer med flere oplysninger, så det korte svare er, at til erstatning for kassekredit på 500.000 kr findes nok kun dyrere løsninger - og løsninger som kræver mere tid

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det finansiering af overtagelsen, eller af virksomhedens drift der er på tale? Såfremt det er overtagelsen der skal finansieres, så er der jo muligheden for at udstede et gældsbrev til svigerfar.

Men, som der allerede bliver spurgt, køber du aktier/anparter og fortsætter en virksomhed i drift, eller køber du udelukkende aktiviteterne (anlægsaktiver og goodwill)?

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra Ejby
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for godt svar. Det nuværende er et Aps og har kørt med kassekredit i flere år. Jeg skal sammen med sælger finanisere Anparter på 80.000 kr. men selv kassekreditten i det nye selskab.

Vi er blevet rådet til af revisor (større kendt revisionsselskab) at starte nyt selskab op hvor vi køber aktiver i det gamle med de indskudte anparter.  Kassekreditten med den daglige drift er en, som jeg selv finanisere. Såfremt sælger og køber begge står på en kassekredit er det i flg. revisor svære for sælger at komme ud af det (regler m.m.). Planen er at der sker en generationsskifte på 2 år, hvor jeg så efter 2 år selv ejer det og kører det videre. Et aftalt Goodwill beløb betales over en årrække, hvor også sælger er med til at tjene pengene ind til betaling af goodwill.

Jan J

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jan Jørgensen:
Vi er blevet rådet til af revisor (større kendt revisionsselskab) at starte nyt selskab op hvor vi køber aktiver i det gamle med de indskudte anparter.  Kassekreditten med den daglige drift er en, som jeg selv finanisere. Såfremt sælger og køber begge står på en kassekredit er det i flg. revisor svære for sælger at komme ud af det (regler m.m.). Planen er at der sker en generationsskifte på 2 år, hvor jeg så efter 2 år selv ejer det og kører det videre. Et aftalt Goodwill beløb betales over en årrække, hvor også sælger er med til at tjene pengene ind til betaling af goodwill

Det hjalp nu ikke mig. Der bliver bare flere spørgsmål næsten. Hvorfor mener revisor du skal starte nyt selskab? Er det ved at du køber aktiver og goodwill for et beløb der kan tilbagebetale den gamle kassekredit på 500.000 kr - og hvordan financierer du det - eller sker det over en årrække via goodwill - og lader sælger så det gamle firma eksistere og langsomt afvikle efterhånden som han får penge.

Er der værdier i det gamle selskab som inden for rimelig tid kan realiseres og betale kassekredit i 0 og lukke selskabet med overskud - eller er der kun det, ved at du overtager aktiverne, og pas så på ikke at få uvendskab med svirgerfar - trods alles gode intentioner, er varelager og kunder og alt hvad der i form af overskudsevne kan regnes ind i goodwill - noget som bør professionelt vurderes af dig og DIN revisor inden du køber af familien.

Du kan jo ikke stille sikkerhed, om jeg forstod dig, for noget der ligner 500.000 kr i kassekredit, og sælger vil jo nok ikke, for så kunne du jo ha overtaget hans og i begge stået som selvskyldner kautionister - Det er ikke spor let at låne 500.000 kr - men kan revisor opstille regnestykke der overbeviser en bank om at de skal komme med kk på 500.000 kr til dit nye selskab - og opstille hvordan du betaler goodwill og hvordan den er udregnet osv - sælgers løn nok regnet som overskud, men skal jo være minus den du skal ha + sælger skal jo fortsætte som jeg forstår det og koste??

Revisor må ligge med alle forklaringerne. Hvis han er svirgerfars/sælgers, kan det være meget klogt at få en egen dygtig - revisor eller lignende til at se på tingene, gerne en med erfaring fra præcis den branche du skal overtage

Sorry for det manglende konkrete svar, ud over - tag mere professionelle råd

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

@Cookie:
Jeg kan forestille mig at revisor anbefaler stiftelse af et nyt selskab for at trådstarter ikke risikerer at købe alt for mange "skeletter i skabet" (garantier m.v.) med i det gamle selskab. Der er flere af mine tidligere chefer der har yndet at gøre brug af den model i generationsskifter.

@Trådstarter:
Jeg kan kun give Cookie ret i sin anbefaling om, at du bør finde dig en dygtig revisor. Ved du ikke lige hvor du skal finde sådan én, så skal jeg med glæde sende dig et telefonnummer eller to.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus Fraussing Nielsen:
@Cookie:
Jeg kan forestille mig at revisor anbefaler stiftelse af et nyt selskab for at trådstarter ikke risikerer at købe alt for mange "skeletter i skabet" (garantier m.v.) med i det gamle selskab. Der er flere af mine tidligere chefer der har yndet at gøre brug af den model i generationsskifter.

Enig, og metoden er god nok. Det er faktisk præcis de skeletter jeg gerne vil ha frem. At købe aktiver i stedet for selskabet er fint og giver mindre risiko, men når det så er aktiver og GOODWILL istedet for at købe selskabet, så skal man være pokkers sikker på vurdering af varlager og aktiver + goodwill. Det er ikke altid så nemt når der handles inden for familien. Det skal jo ikke være en for høj pris der gør at svigerfar kan indfri kassekreditten i det gamle selskab, mod at svigersøn kæmper med at finde sikkerhed for en tilsvarende kassekredit i det ny selskab. 

Alt kan sagtens være i bedste mening, men vurdering af goodwill (og for den sags skyld til en vis grad aktiver inkl. lager) er ikke nemt i familier.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Ejby
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

1. jeg køber aktiver i det gamle selskab for Anparter i det nye selskab.

2. Der er ikke gammel kassekredit som skal betales. Her skal finaniseres ny kassekredit i det nye selskab

3. Revisor foreslår nyt selskab for at holde skidt og kanel fra hinanden.

4. Revisor foreslår at jeg hæfter for kassekredit da jeg senere selv overtager virksomheden. Her mener revisor at det bliver svært for sælgere at komme ud af.

5. Goodwill er aftalt og betales tilbage over en årrække gennem det nye selskab.

6. jeg tror jeg prøver at få ekspert råd ude fra som ikke kender virksomheden.

mvh. Jan

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)