Jeg bruger Summasumarum enterprice og kan dermed føre regnskab for forskellige afdelinger. Jeg kan ha en afdeling, lad os kalde den ARBEJDE MED REKLAMEFILM I Og en anden ADMINISTRATION I den der hedder administration ligger alt dagligt, i den med reklame I ligger alt der vedrører den. I den afdeling, deler vi overskud med andre personer. Jeg ønsker absolut ikke at snyde dem, men der er en række omkostninger, som vi klart aftaler skal dækkes af firmaet. Her kunne f.eks. administration nævnes. Det er ikke en direkte omkostning i Reklame I da det jo er en del af den helt daglige drift som tager dette arbejde. Hvis jeg nu Debiterede Administration under sag REKLAME I og Krediterede helt samme beløb under ADMINISTRATION - så viser regnskabet naturligvis Administration 0 - hvilket er korrekt, der er ikke taget nye adm. omkostninger. Nu ville en rapport i sag REKLAME I jo vise administration MINUS 20.000 kr.- f.eks. og påvirke resultatet i SAGEN helt som det var hensigten uden at det samlede ændrede sig spor. Med andre ord, jeg kunne bruge sager til at få resultatet i EN sag helt korrekt ved at føre de omkostninger som selskabet må og skal belaste sagen med, over i den anden sag, men det samlede resultat ville slet ikke blive påvirket. Det kunne også ha været en aftale om at ejer af selskabet skal belaste REKLAME I med 40.000 kr, men han hæver ikke løn. De 40.000 kunne debiteres EJER ARBEJDSINDSATS i Reklame 1 og krediteres sagen ADMINISTRATION, og igen give helt retvisende sager - uden at påvirke det samlede resultat Ville revisor kunne fatte det - det er jo en enkelt måde at kunne udskrive helt korrekt visende rapporter for de enkelt sager direkte fra regnskabet, uden at påvirke resultatet. Spændt på om nogen kan overskue og forstå mellem de skrappe aminoer vh |
Hej.
Det er vel intet ødiøst i dette.
I mange virksomheder fordeler man omkostninger mv. på afdelinger.
Men det ændrer jo på ingen måde resultatet.......og kommer slet ikke til udtryk i det
eksterne regnskab, hvor de nævnte poster f.eks. bliver slået sammen under een udgiftspost.
Spørgsmåler er så...om det er besværet værd..og hvcad du helt præcist vil måle.
Jeg har lige lavet et regnskab for en engelskejet koncern, hvor man er helt vild med fordeling
af omkostninger og måling af afdelinger.
Men hverken i det eksterne regnskab, skatteberegning mv. bliver dette brugt.
MvH
Peter