Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erfaring og gode råd om "T-shirt tryk" søges!! :D

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Aug 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allesammen! :)

Da jeg er ny i branchen, vil jeg høre om der er nogen der kan hjælpe mig :D 

-Jeg har ikke så meget erfaring, men er fyldt med idéer der bare mangler at blive gjort til virkelighed!! 

Er der nogen der har erfaring med t-shirts (Tryk)?

Jeg vil gerne starte et "firma" hjemmefra hvor jeg selv designer t-shirts! 

Er der nogen der ved hvor man kan købe en Maskine til at lave tryk?

Hvad kræver det af Photoshop programmer?

Hvor kan man købe T-shirt til at trykke på?

Gode råd modtages gerne :)

Mvh Majken Christensen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Majken

Nu er det et stort område som du spørger ind til.

Først af alt så skal man vide hvordan trykket ser ud. For dette er ikke lige gyldigt. Men jeg kan give dig et hurtigt overblik her.

Siketryk/Serigrafi

Silketryk eller det moderne udtryk serigrafi, er en teknik der består af trykrammer, og en gummispartel, en såkaldt Rakel.
Det er relativt billigt at komme til, hvis man laver det som håndtryk, men det kræver så noget træning/erfaring at få trykket til at se ordentligt ud. Og er meget brugt.

Her kan man så vælge forskellige farve typer, og det som der er afgørende, er typsik materiale, og hvordan trykket skal se ud. Her er det lige fra pastiol, som er et gummi agtigt tryk, til 2 komponent farver som der ligger i selve vævet.

Selve trykket vil være rimelig groft. Gunde opløsningen på rammerne.

De programmer man typsik bruger her, er Adobe illustrator. Eller andre former for vektor programmer.

Folie

Er typsik en metode hvor man laver få tryk, og laves ved at man via en folieskærer skær noget folie ud, og derefter varmer på.

Det er rimelig nemt at komme til, også økonomisk, og kræver ikke de store håndværksmæssige erfaringer, som fx silketryk. Men det kræver en viden om de folier som man bruger. Da alt efter type, så skal de vaskes på bestemte måder. Men også have forskellige varme.

Selve trykket her, kan være grovere end silketryk, men man skal i desig processen være klar over at det skal skæres.

Så alt det kræver er en folie skærer og en varmepresse.

Programmel er typisk Coral draw og adobe illustrator, det vil sige Vektor programmer.

Digital print

Der findes printer der kan printe direkte på tøj. De er typsik i priser fra omkring 100.000 kr  og opefter.

Her kræver det ikke så meget viden heller. Men en god ting er at lære dens farve profiler at kende, sådan at man kan gengive fx Pantone eller Ral farver rigtigt.

Her kan man bruge bitmap filer, og Vektor filer. Men den metode her bruges typsik til små oplæg. Da det tager tid at printe.

Der findes også transfer ark til printer, hvor man kan printe på, og stryge på(varmepresse). Her kan man bruge en alm. printer, og det programmel man har.
Ligeså at man via Silketryk kan lave transfermærker. Der stryges på.

Det her er en lille oversigt. Da det som sagt er et meget stort område. Og da det ikke er mit primære. Er min viden også meget begrænset.
Men der er ikke andet end at man får defineret trykket. Og derfra vælger metoder.

Og egentlig så er det nemmeste i starten at få et samarbejde med et tekstil trykkeri der har de forskellige metoder, som der kan hjælpe. Sådan at man får de bedste tryk metoder til de forskellige designs.

 

/Kenneth

Fra Holstebro
Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 119
Fra  Unicorn Screen Printing Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Kenneth har beskrevet det hele meget godt...

Jeg har selv et mindre hobby trykkeri, og sådan noget er ikke billigt, og det er heller ikke det nemmeste i verden.. .Det er ikke noget man "bare lige gør"...

Jeg vil dog gerne prøve at hjælpe dig i den rigtige retning.

Vil du ikke sende mig en mail med dine ideer og hvad din plan er, så skal jeg nok prøve at strikke noget sammen til dig, og vise dig hen til et par kontakter som kan hjælpe dig med t-shirts, udsty osv...

himynameismads@gmail.com

Mads O.

Ejer af Unicorn Screen Printing... Its a lifestyle.....

www.unicornsp.dk

Fra Gistrup
Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 2186
Fra  Tex-tryk Broderi og tryk på tøj i Aalborg Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Den nemmeste løsning er at give mig et kald :) mit job før jeg købet tex tryk var farvetekniker hos marabu tryk farver :) så ring så skal jeg fortælle dig alt hvad du måtte vide :) 98101088

Mine hjemmesider: Tryk på tøj -  Tryk på t-shirts

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)