Jeg er for nylig startet med at videresælge diverse produkter købt fra England på internettet. Jeg har i den forbindelse forsøgt at læse mig til hvilke regler der gælder rent skattemæssigt (og momsmæssigt), men føler mig ikke helt sikker på reglerne. Da jeg langt fra forventer at omsætte for 50.000 kr om året har jeg ikke CVR registreret mig selv. Mine spørgsmål er:
1. Kan jeg trække emballage, porto (i forbindelse med både hjemkøb fra England og videresalg) og lign. fra i skat?
2. Kan jeg trække udgifter som f.eks. reklamering for mine produkter fra i skat? (eksempel: jeg køber en tillægspakke på et website til fremhævning af en salgsannonce)
3. Er det korrekt forstået, at jeg skal lave momsregnskabet som købsmoms - salgsmoms? Hvis der så er en difference skal jeg enten betale eller have penge tilbage i moms?
4. Kender I til et sted hvor jeg kan finde et simpelt eksempel på et skatteregnskab der kunne minde lidt om det jeg skal have stablet på benene?
1. Kan jeg trække emballage, porto (i forbindelse med både hjemkøb fra England og videresalg) og lign. fra i skat?
2. Kan jeg trække udgifter som f.eks. reklamering for mine produkter fra i skat? (eksempel: jeg køber en tillægspakke på et website til fremhævning af en salgsannonce)
JA
Vedr. 3 - hvis du ikke er momsregistreret skal du ikke opkræve moms eller trække moms fra. Dit overskud/underskud fremkommer ved at trække dine udgifter fra dine indtægter.
Vedr. 3 - hvis du ikke er momsregistreret skal du ikke opkræve moms eller trække moms fra. Dit overskud/underskud fremkommer ved at trække dine udgifter fra dine indtægter.
Hej igen,
Tak for det hurtige svar. Vil det så sige, at jeg skal se bort fra alt hvad der hedder købsmoms og salgsmoms og udelukkende udregne hvad mit underskud/overskud er? Hvis det er forstået rigtigt, så er det vel dette eventuelle overskud der skal betales skat af?
Lad os forestille os, at der er overskud, så beregner jeg hvor meget jeg skal betale i skat deraf og endeligt til sidst trækker jeg alle de "ting" jeg kan fra dette beløb?
Lad os forestille os, at der er overskud, så beregner jeg hvor meget jeg skal betale i skat deraf og endeligt til sidst trækker jeg alle de "ting" jeg kan fra dette beløb?
Mvh.
Daniel Simonsen
Eh - næh - hvad skulle alle de ting mon være. Du har jo trukket alle udgifter fra indtægterne for at få overskuddet - som du betaler skat af - så derfra er det slut med at trække fra - bortset fra standard skatteberegningen for din person, hvor du jo har personfradrag og hvad ved jeg, men der er ikke mere i selskabet at trække fra når du har udregnet dit overskud
Overskud er i øvrigt ikke med sikkerhed bare indtægter minus udgifter - der kan være udgifter - f.eks repræsentation hvor ikke hele udgiften er fradragsberettiget skattemæssigt - så man KAN skulle ændre noget i det driftsmæssige, for at komme til det skattemæssige overskud.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Nu til regnestykket. Jeg trækker først alle udgifterne fra indtægten:
Indtægt - udgifter = 500 kr. - 100 kr. - 50 kr. - 50 kr. - 30 kr. - 30 kr. = 240 kr.
Det er altså de 240 kr. som jeg skal betale skat af, men hvor i regnestykket kan jeg trække udgifter til emballage, porto/fragt og reklame fra i skat?
Skal det forstås således, at jeg trækker disse udgifter fra de 240 kr.?
Helt sort for mig. I dit regnestykke trækker du da de to gange fragt fra som to gange 50 kr og emballage 30 kr og reklame som 30 kr - og kommer til 240 kr i resultat. Du HAR da så trukket dem fra din indtægt på 500 kr, og så er der vel ikke mere at trække fra de 240 kr du kommer til i resultatet?
De 240 kr er din indtægt som beskattes med din trækprocent for at sige det enkelt
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Og så lige et sidste spørgsmål. Skal der betales AM bidrag af fortjenesten fra videresalget. Hvis ja, hvordan beregnes dette (som 8 % af omsætning eller 8 % af overskud)?