Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man forbyde usunde TV-reklamer?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :
I Lørdagens udgave af Jyllands Posten læste jeg en artikel omkring oppositionens lovforslag om at forbyde usunde TV-reklamer... og jeg formoder forslaget alene omhandler reklamer for slik og deslige.

Men kan man det? Forbyde usunder TV-reklamer?

Umiddelbart er mit svar: Nej! - hvor skal man i så fald trække grænsen - og hvornår er noget usundt for usundt eller noget sundt på grænsen til at være usundt?
Er det ikke op til forbrugeren at træffe det valg, og den vurdering? Jo!

Forslaget er næsten i samme kategori som det dybt latterlige forslag om at fjerne slik fra børnehøjde i supermarkederne, tankstationer m.m. - helt ærligt, mage til uigennemtænkt krav skal man lede længe efter - og har folkene bag kravene mistænkt for enten ikke selv at have børn - eller forældre hvor man overhovedet ikke kan trække eller mener det nødvendigt at trække en grænse for hvad børn skal have lov til i forhold til at æde sig gennem store mængder slik for at få ro.

Hvad er der blevet af min barndoms enkle regel: Hyggeslik om Fredagen - ingen anden dag i ugen - og man hverken spurgte efter eller plagede for det. For sådan var det bare.

Slik væk fra børnehøjde... siden hvornår er børn holdt op med at være i stand til at kigge OPAD?


MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Lasse-> Umiddelbart kan "man" forbyde hvad som helst - og med den plaster-regering, som vi har i øjeblikket, så bliver en mængde tåbelige forbud og andre tiltag gjort til virkelighed på daglig basis.

Ikke at jeg mener at det er rimeligt.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Helt enig - det er op til folk selv hvad de putter i munden. Der er kommet mange overvægtige mennesker på det sidste, men så må dem der er overvægtige da stoppe med at spise slik? Slik er jo ikke direkte farligt - medmindre man ikke lever af andet.

Hørte til gengæld et forslag om at sætte afgift på slik og evt. give støtte til frugt og andre sunde ting, det er jeg da lidt mere positiv overfor

// Jesper Skov

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg vil ikke tage stilling til om det er rigtigt eller forkert at forbyde usunde reklamer, men det er altså forkert at det er op til en selv om man vil spise sig fed. Jeg har som sådan ikke noget problem med at folk vejer 150kg+, men realiteten er at du og jeg kommer til at betale mere i skat og der er mindre til pension fordi en større del af befolkningen bliver overvægtige med de udgfter til sundhedssystemet der følger. Det samme kan man sige om rygere, men de er dog i højere grad selvfinaniserede via afgifter på tobak. Så lige så vel som man kan have reklamer mod tobak mener jeg også man kan have det mod usund mad. Det er nok bar emeget sværere at definere hvad der er usund mad.

 

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg mener grundlæggende det er en udemærket ide at gå ind og lave forbud når det kommer til sundhedstilstanden. Statsmagten er jo skabt til at administrerer hvad den enkelt borger ikke selv kan overkomme.
Og hvis man har en befolkning som insisterer på at æde sig selv ihjel, så mener jeg det er i orden at gå ind og lovgive. Det er jo en kæmpe belastning for økonomien med de nuværende og eskalerende spisevaner.
En lille pro og con liste:

Pro:
Folk lever længere
Folk får et bedre liv
Den offentlige kasse får det væsentlig bedre

Con:
Et temmeligt svært målbart indgreb i den personlige frihed. (spørgsmålet er jo som om denne vejer tungere en ovenstående, jeg mener nej)


Men alt i alt vil jeg sige, hvis man kan forbedre befolkningens sundhedstilstand væsentlig ved at forbyde reklamer for slik, chips, etc. hvilket jo er et temmeligt lille indgreb. Så syntes jeg det er en fin ide.

/Peder
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 02-04-2007 12:42:56 Forfatter: Peder TakeTwo.dk Jeg mener grundlæggende det er en udemærket ide at gå ind og lave forbud når det
Men alt i alt vil jeg sige, hvis man kan forbedre befolkningens sundhedstilstand væsentlig ved at forbyde reklamer for slik, chips, etc. hvilket jo er et temmeligt lille indgreb. Så syntes jeg det er en fin ide.
/Peder


Forstår ganske udmærket dit argument - og kan kun hilse velkomment at vi som samfund bør være bedre til at forbedre tilstanden - men nu er det jo ikke reklame der forringer tilstandene, men visse folks manglende evne til - eller rette forståelse for hvad der er sundt eller usundt.

Nu er der jo eksempel utroligt mange ringe varer på markedet, i bl.a. discountforretninger, som reelt set burde være ernæringsrige eller "sunde" varer, men grundet at prisen skal være helt i bund, får man varer derefter - det udgør jo reelt set også et sundhedsproblem - skal vi så også forbyde reklame for billige og gennemsnitlit ringe produkter?

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Jo det burde man faktisk.
Der har jo tidligere været tale om at lave reguleringer på også det område, noget med noget differentieret moms.
Hvilket jeg i grunden syntes er en meget fin ide.
Men man må under alle omstændigheder vel sige at det er noget mere omfattende at gå ind og vurdere på kvaliteten af madvarer (i forhold til reklamer)
hvis der ikke er tale om et regulært lovindgreb, og det tror jeg er at gå for langt i forhold til den personlige frihed. Helt personligt syntes jeg det ville være en fin ide med en sådan regulering. Da det jo nok på en livstid ville kunne komme til at spare mig for en lille mio. i skat (helt frit fra leveren gæt). Men generelt set tror jeg mange vil tage det ilde op og derfor er det nok en politisk umulighed som verden ser ud lige nu.

/Peder

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 02-04-2007 14:17:28 Forfatter: Peder TakeTwo.dk Jo det burde man faktisk.
Der har jo tidligere været tale om at lave reguleringer på også det område, noget med noget differentieret moms.
Hvilket jeg i grunden syntes er en meget fin ide.
Men man må under alle omstændigheder vel sige at det er noget mere omfattende at gå ind og vurdere på kvaliteten af madvarer (i forhold til reklamer) hvis der ikke er tale om et regulært lovindgreb, og det tror jeg er at gå for langt i forhold til den personlige frihed. Helt personligt syntes jeg det ville være en fin ide med en sådan regulering. Da det jo nok på en livstid ville kunne komme til at spare mig for en lille mio. i skat (helt frit fra leveren gæt). Men generelt set tror jeg mange vil tage det ilde op og derfor er det nok en politisk umulighed som verden ser ud lige nu.

/Peder



Point taken

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)