Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leverandør overholder ikke kontrakt

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

kssørensen:
jeg har kontaktet EU oplysningen, og afventer svar

Lad os endelig høre hvad EU oplysningen siger til sagen!

på forhånd tak

 

Ravn

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Det lyder nu meget mærkeligt for et dansk firma må selv bestemme hvem de vil sælge til.

Både ja og nej - man kan stille nogle objektive krav til fx indretning af butikker mv, før man vil sælge.

Men man må ikke henvise til, at det kun er en bestemt leverandør, der må sælge på et givet marked/geografisk område - man må ikke dele markeder mellem leverandører på den måde inden for EU. Men det er et komplekst område, jeg ikke er fuldstændigt inde i, jeg ved bare, at man skal passe på.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Nykøbing M
Tilmeldt 13. Jun 07
Indlæg ialt: 101
Fra  Svane broderi Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej KS Sørensen

Det er jo tilladt at parallel importere. det er der rigtig mange der gør.

Der er også rigtig mange kunder til det.

Se bare på hvad du selv køber, og helst ikke vil give noget for.

Venlig hilsen Maj-Britt

Det er farligt at leve, Det dør man af. Ingen har overlevet så vidt jeg ved.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Maj-Britt Svane:

Det er jo tilladt at parallel importere. det er der rigtig mange der gør.

Men umiddelbart kun fra andre EU lande.

Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået svar fra eu oplysningen:

...

Europa Kommissionen har en særlig virksomhedsafdeling, kaldet Enterprise Europe Network. Jeg har haft kontakt med den danske afdeling for at få besvaret dit spørgsmål.

Ifølge deres oplysninger eksisterer der ikke en sådan regel, som den du omtaler. I stedet bør det være den individuelle kontrakt der skal lægges til grund. Altså bør den aftale, du har indgået med den islandske leverandør være gyldig.

Hvis du er interesseret i at gå mere i dybden og muligvis få et mere præcist svar, vil jeg anbefale dig at kontakte Væksthus Midtjylland som vil kunne hjælpe med at klarlægge de nærmere regler.

...

Jeg kontakter Væksthus Midtjylland i morgen for at få undersøgt det til bunds

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er konkurrencelovens §§ 6-9 og EU's forordning om gruppefritagelse for vertikale aftaler, som du skal have fat i. Det kræver en nærmere gennemlæsning af din distributionsaftale samt oplysninger om din og din leverandørs virksomheder at kunne givet dig et fyldestgørende svar.

Du kan finde reglerne på Konkurrencestyrelsens hjemmeside (www.ks.dk), hvor også den til gruppefritagelsen hørende vejledning findes. Det lyder dog som en fornuftig idé at kontakte Væksthus Midtjylland for at få hjælp til at komme videre.

 

 

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

kssørensen:
Ifølge deres oplysninger eksisterer der ikke en sådan regel, som den du omtaler

Så har de ikke læst konkurrencelovens §6, stk 1 og 2:

Det er forbudt for virksomheder m.v. at indgå aftaler, der direkte eller indirektehar til formål eller til følge at begrænse konkurrencen.

Stk. 2. Aftaler efter stk. 1 kan f.eks. bestå i
1) at fastsætte købs- eller salgspriser eller andre forretningsbetingelser,
2) at begrænse eller kontrollere produktion, afsætning, teknisk udvikling eller investeringer
3) at opdele markeder eller forsyningskilder,
4) at anvende ulige vilkår for ydelser af samme værdi over for handelspartnere, som derved stilles ringere i konkurrencen
5) at stille som vilkår for indgåelsen af en aftale, at medkontrahenterne godkender tillægsydelser, som efter deres natur eller ifølge handelssædvane ikke har forbindelse med aftalens genstand,
6) at to eller flere virksomheder samordner deres konkurrencemæssige adfærd gennem oprettelsen af joint venture, eller
7) at fastsætte bindende videresalgspriser eller på anden måde søge at få en eller flere handelspartnere til ikke at fravige vejledende salgspriser.

Ovenstående gælder, når varen er kommet ind i EU. Når din leverandør er fra Island, kan du sandsynligvis godt aftale, at han alene sælger til dig i DK, men hvis han også har fx en tysk distributør, kan du ikke forhindre den tyske distributør i at sælge i DK.

Du kan læse en masse om det på konkurrencestyrelsens hjemmeside (http://www.kfst.dk/), og det er nok også dem, der bedst kan svare på dine spørgsmål.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten E:

Ovenstående gælder, når varen er kommet ind i EU. Når din leverandør er fra Island, kan du sandsynligvis godt aftale, at han alene sælger til dig i DK, men hvis han også har fx en tysk distributør, kan du ikke forhindre den tyske distributør i at sælge i DK.

Du kan læse en masse om det på konkurrencestyrelsens hjemmeside (http://www.kfst.dk/), og det er nok også dem, der bedst kan svare på dine spørgsmål.

MVH
Kirsten

Jeg TROR det også, men ved ikke om Island via Efta har en EU lignende aftale - og i alle fald skal du bestemt tage proff hjælp i dette spørgsmål, konkurrence styrelsen er bestemt ET sted. Jeg mener de er en ret kendt problematik, at f.eks. Stelton kun vil (ville) sælge gennem ganske bestemte butikker. Det kan føre til, at prisen for visse produkter helt kunstigt kan holdes oppe i et land, og konkurrence sættes helt ud af spildet.

Man kan stille krav til de der skal forhandle produktet (ex B&O) - som kan kræve lokale hvor varen præsenteres ordentligt og der kan lyttes frit og at der er folk med forstand på produktet, men ikke bare udelukke salg gennem andre kanaler - hvis du opfylder kravene - og IKKE sætte fast pris på produktet, selv om det i princippet givet er det som sker mange steder.

Du skal ha den helt konkrete sag undersøgt i alle fald. Der vil også kunne være forskel på om du er udnævnt som deres distributør for område Danmark, eller er grossist der sælger den type varer bare, eller direkte sælger til slutbruger

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er mange år siden at begrebet ekslusive distributionsaftaler blev afskaffet og erstattet af territoriale ekslusiv muligheder, hvorfor det ikke er umuligt at få en ekslusiv aftale gældende for Danmark.

Spørgsmålet er ofte bare om aftalen er skruet rigtigt sammen.

Og hvis den regel er ændret, så kan man komme udenom det ved at virksomheden udenfor EU opretter et firma i DK som så overdrager distributionen til en bestemt virksomhed, så er den potte ude. Giver lidt bøvl med regnskab osv, så det er jo ofte et spørgsmål om hvad der bedst kan betale sig.

Man kan også lave restriktioner med hensyn til branche, dette praktiseres i høj grad nogle steder, men om det er lovligt ved jeg ikke.

Køb ren argan olie her

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)