Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Administration af overarbejde...

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er chef for en IT virksomhed (software udviklere). Vores medarbejdere har ansættelseskontrakter, som indeholder følgende om overarbejde:

Den aftalte gage er at betragte som bruttoløn og inkluderer derfor overarbejde i det omfang, selskabets direktion skønner det påkrævet.  Hermed forstås, at der som udgangspunkt er aflønnet 37,0 timer pr. uge, men at den ansatte herudover i rimeligt omfang står til rådighed for periodisk overarbejde i den udstrækning, dette er nødvendigt – uden yderligere vederlag.

Vi har dog jævnligt en diskussion om hvordan vi håndterer dette, idet der af og til er medarbejdere der oparbejder en del overarbejde.
Er der nogen der ved hvordan dette typisk håndteres i IT branchen (og andre brancher)?
Tillader man medarbejderne afspadsering?
Udbetaler man ekstra løn?
Eller håndterer man det fra sag til sag?
Mvh.
Claus
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis ikke arbejdstiden er specificeret - eller som her - lidt en kombi - for hvorfor nævne de 37 timer kan man spørge, så skal man lige være sikker på hvad en evt overenskomst siger for den ansatte - der findes overenskomster som kræver betaling for overarbejde.

Hvis der ikke er betaling, så er der ikke så megen mening i at man sidder og fører skema over hvor mange timer man overarbejder, men jeg tror alle kan forstå, at det vil de fleste måske gøre alligevel.

Jeg ved fra flere selskaber, at det håndteres meget forskelligt. Normalt vil man være lidt generøse med at medarbejdere kommer lidt senere eller går lidt tidligere - når de samtidigt i andre periode overarbejder. Det ligger i, at betalingen er for udførelsen af en funktion - som man hænger på, uanset det kan laves på 30 timer eller 50 timer. 

Jeg vil mene arbejdsgiver skal være dygtig til at fordele trykket, så ikke 2 medarbejdere hele tiden arbejder over, og andre går til tiden. Fordeles det ligeligt, vil jeg anbefale lidt fleksibilitet med folk der skal gå før tiden eller tage en ekstra dag hjemme, men bliver det noget "fra sag til sag", så skal man bestemt ikke undlade at behandle alle ens, og derved ender man jo med at ha skabt en præcedens, som man så lige så godt kan skrive ned som den officielle regel i virkligheden

Jeg ville bestemt ikke lade fleksibiliteten betyde, at ingen arbejdede mere end 37 timer som fast regel til gengæld. Jeg ville skrive aflønnet for mindst 37 timer per uge hvis jeg ville ha det punkt med.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Ålsgårde
Tilmeldt 10. Jun 11
Indlæg ialt: 88
Fra  Tralula-leg Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror at det er meget normalt at man afspadserer i en eller anden grad. I skal dog sørge for at gøre det klart, at man ikke kan spare timer op og så lige pludselig komme og bede om 2 måneders afspadsering. Men at man løbende har en dialog om omfanget.

Nogle steder udbetaler firmaet en bonus hvis der er blevet knoklet ekstra meget igennem.

M.v.h.

Charlotte

Tralula-leg.dk salg af legetøj til børn.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)