Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsfradrag i Aps

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Har et spørgemål fra en kammerat. Han har startet et Aps, og vil hver dag komme til at køre ca 100km til og fra arbejde, altså ca 200km om dagen.

Skal han indberette dette til skat og få et større fradrag om måneden, eller skal firmaet udbetale disse kørepenge til ham?

Jeg spørgr ikke om hvad der bedst kan betale sig, men hvad han har af muligheder, da han helst vil have et større fradrag om måneden og ikke udbetale pengene fra firmaet - ved bare ikke hvordan det fungerer når det er et Aps.

 

Charlotte

Finkena

Tilmeldt 13. Apr 11
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Charlotte,

Som jeg mener reglerne er skruet sammen, så kan man ikke få kørepenge udbetalt i et ApS - A/S eller et enkeltmandsfirma, da det ikke er "arbejds reliteret", at køre til og fra arbejde.

Så han skal derfor oplyse det som et kørselsfradag på sin selvangivelse...

Rigtig god dag :-)

Ulrik...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

ulrik.k:

Hej Charlotte,

Som jeg mener reglerne er skruet sammen, så kan man ikke få kørepenge udbetalt i et ApS - A/S eller et enkeltmandsfirma, da det ikke er "arbejds reliteret", at køre til og fra arbejde.

Så han skal derfor oplyse det som et kørselsfradag på sin selvangivelse...

Rigtig god dag :-)

Ulrik...

Korrekt - også jeg svarer gerne - så godt jeg kan, men det er jeres eget ansvar at slut-checke 

Som ejer af ApS er man ansat - der er skodder mellem privat og person. Kørsel til og fra arbejde er altid kørselsfradrag på selvangivelsen, helt som alle andre lønmodtagere. Der er ikke fradrag for de første 24 km samlet per dag - fra 25 km op til 100 km er satsen 2 kr per km og over 100 km per dag, 1 kr (med mindre man bor i visse specielle udkantskommuner, hvor satsen over 100 km stadigt er 2 kr). ApS'et er ikke involveret i den del.

Kører han fra sit ApS til en kunde - altså ikke til arbejde, så er det statens takster for kørselsgodtgørelse der gælder, og hans ApS kan skattefrit give ham 3,67 per km op til 20.000 km per år og 2 kr per km derudover. Han skal føre nøje kørebog med km. dato, fra og til-sted og hvem han besøger.

ApS'et kan enten betale kørselsgodtgørelsen kontant eller overføre det til mellemregningskonto og ApS'et skal i skat.dk erhverv under skat opgive det udbetalte kørselsfradrag (selv om det er uden skat for modtager). Det kan de gøre når de udbetaler løn til ham, og hvis de ikke gør det så skal de i øvrigt lave 0-indberetning for ham till skat, o0g skal de alligevel indberette kørselsgodgørelse separat (evt sammen med at de oplyser multimedieskat hvis han har gratis multimedier fra sit ApS)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, han skal indberette det til skat. Det er den eneste rigtige løsning. Det er ikke et spørgsmål om hvad der kan betale sig, men hvad der er korrekt iflg. skat. Og der er det heldigvis i hans favør.

Og hvis han skal køre for virksomheden, til f.eks. kunde-, salgs- eller support besøg, så kan en Autolog kørebog anbefales. Det er nemmere end at skulle kæmpe med sin alzheimers hver gang man skal lave kørebog :)

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Tusinde tak for info, var nemlig ikke helt sikker på det med at der var "skodder" i et Aps, da jeg selv ejer enkeltmandsvirksomhed

Finkena

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)