Vi er en virksomhed der sælger dagligvarer her i Danmark. Det består I at vi har agenturet på nogle forskellige varer som vi sælger videre til de store grossister i Danmark.
Hvordan værdifastsætter man en sådan virksomhed?
Det er relevant ift. at vi har fået forespørgsler fra personer der ønsker at købe sig ind i virksomheden. Ligeledes er det altid rart med en exit strategi.
Kan godt forstå det ikke er helt let og jeg var også ude og sælge en virksomhed for nogle år siden og fin mange formler på hvordan det skulle regnes ud. Men jeg tror den meste almindelige måde er i dag at tage omsætningen og gange dem med 2-3 stykker. Men der er mange holdninger ang dette ;-)
Man kan ikke umiddelbart svare på det, men 2-3 gange omsætningen er i den høje ende, det er oftere 1-3 gange netto overskudet. Det hele vil dog afhænge af mange ting, jo mindre han skal lave jo højere pris, er omsætningen stigende stiger prisen i forhold til stigningstakten ect.
Du kan se på aktiemarkedet hvad en pris på en virksomhed er når den er i den høje ende, og her handles de til mellem 0.01 og 5 gange omsætningen.
Hvis du sælger til 5 gange netto overskuddet svarer det til at køber får 20% i rente (hvis han får hele virksomheden), hvis du sætter prisen til 10 gange netto overskuddet giver du ham kun en rente på 10% som han sikkert kan placere bedre andetsteds.
Det vil svinge fra branche til branche. Er der tale om en lille DG på produkterne, vil det være urealistisk at tage udgangspunkt i omsætningen. Fra it-branchen har jeg erfaring med at man nærmere tager Indtjeningsbidraget (resultat før renter og afskrivninger) og ganger med en faktor på mellem 3 og 6 alt afhængig af produkter, unikke positioner i markedet etc. Virksomhedens historik og nuværende performance spiller selvfølgelig også ind.
Finanskrisen var jo årsag til at virksomhedshandlerne nærmest stod stille og dermed også trykkede handelspriserne.