Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overføre personlig indtægt til enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 72
Fra  BitLizard Software Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er igang med at registrere mig som udvikler i Apple's iOS program (dvs. udvikling af apps til iPhone of iPad).

Ved registreringen kan man vælge mellem at oprette licens som firma eller som privat person. Jeg valgte det første, og har registreret en enkeltmandsvirksomhed til formålet. Men nu har Apple afvist min ansøgning med den begrundelse at deres politik ikke tillader enkeltmandsvirksomheder, og henviser til at jeg skal oprette mig som privat person i stedet.

Hvis jeg så vælger at registrere mig som privat person, vil de indtægter jeg får gennem Apple jo faktureres til mig personligt og ikke til mit firma. Er det et problem? Jeg mener kan jeg uden videre overføre mine indtægter hos Apple til mit firma?

På forhånd tak,

Klaus

BitLizard Software

Udvikling af apps til iPhone og Android

Fra Hillerød
Tilmeldt 17. Sep 07
Indlæg ialt: 134
Fra  DANOSOFT aps Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Klaus.

At være registreret som enkelmandsvirksomhed er udelukkende af hensyn til til skattevæsenet, og dine indtægter er altid personlige og dermed skattepligtige. Så du kan roligt oprette dig som privat person. Du skal stadig føre regnskab med dine indtægter og betale skat af disse. Jeg antager at Apple ikke er virksomhedsregistreret i DK, da der så kan være nogle andre forhold at tage hensyn til.

Held og lykke med projektet.

SALDI Regnskab for iværksættere

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 72
Fra  BitLizard Software Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Takke.

Rude:
At være registreret som enkelmandsvirksomhed er udelukkende af hensyn til til skattevæsenet, og dine indtægter er altid personlige og dermed skattepligtige. Så du kan roligt oprette dig som privat person. Du skal stadig føre regnskab med dine indtægter og betale skat af disse.

Skal lige være helt sikker på at jeg har forstået det rigtigt. Kan godt se at skatten er personlig under alle omstændigheder. Pointen er at jeg har en række opstartsudgifter til f.eks. MAC computer, iPad, licens, software, grafik m.m. Disse udgifter vil jeg gerne kunne fradrage i både skat og moms regnskab.

Sidstnævnte (altså momsen) kræver vel at jeg har indtægter relateret til virksomheden? Dels for at have noget at fradrage momsen i og dels for at undgå at SKAT betragter det som en hobbyvirksomhed uden reel indtægt? Min bekymring går således på om det i den sammenhæng kunne værre et problem at jeg er registreret hos Apple som privat person og ikke med CVR-nummer

BitLizard Software

Udvikling af apps til iPhone og Android

Fra Hillerød
Tilmeldt 17. Sep 07
Indlæg ialt: 134
Fra  DANOSOFT aps Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis Apple er din eneste indtægtskilde, kan det være problemer i forhold til SKAT, som kan påstå at der reelt er tale om B indkomst, som ikke giver fradragsret. Men hvis du også kan finde andre kunder og dine indtægter overstiger dine udgifter, kan jeg ikke se nogen problemer. Det er altid en vurderingssag om du bare gør det for af få noget billigt udstyr, eller du reelt arbejder for at bygge en forretning op. Husk at du skal betale multimedieskat, hvis du arbejder hjemmefra og trækker udstyret fra.

SALDI Regnskab for iværksættere

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 72
Fra  BitLizard Software Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Rude:
Hvis Apple er din eneste indtægtskilde, kan det være problemer i forhold til SKAT, som kan påstå at der reelt er tale om B indkomst, som ikke giver fradragsret.

Ok, det var lidt det jeg frygtede. 

Rude:
Men hvis du også kan finde andre kunder og dine indtægter overstiger dine udgifter, kan jeg ikke se nogen problemer. Det er altid en vurderingssag om du bare gør det for af få noget billigt udstyr, eller du reelt arbejder for at bygge en forretning op.

Ja, det er netop planen at finde andre kunder. Men jeg ved ikke helt hvor den lander og vil nødig spænde ben for mig selv. Overvejer lidt om det kunne være en mulighed at stifte et Aps i stedet, men synes det er at komplisere tingende unødigt.

Takker for hjælpen.

BitLizard Software

Udvikling af apps til iPhone og Android

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Rude:
Hvis Apple er din eneste indtægtskilde, kan det være problemer i forhold til SKAT, som kan påstå at der reelt er tale om B indkomst, som ikke giver fradragsret

Det er noget vrøvl.

Der vil reelt kun være et problem, hvis omkostningerne i væsentlig omfang overstiger indkomsten og der ikke er udsigt til at dette ændrer sig over de næste par år. I det tilfælde kan det være at SKAT ser det som hobbyvirksomhed og dermed uden fradragsret.....

Fra Hillerød
Tilmeldt 17. Sep 07
Indlæg ialt: 134
Fra  DANOSOFT aps Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Koudahl:
Det er noget vrøvl.

Hvis du ikke er enig i det jeg skriver, så skriv at du ikke er enig, og henvis evt. til lignende sager, hvor der er faldet afgørelse. At kalde mit svar for vrøvl er arrogant.

Jeg vil fastholde at det kan give problemer, se evt. http://anettesand.dk/2007/er-mit-firma-en-hobbyvirksomhed/

SALDI Regnskab for iværksættere

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 72
Fra  BitLizard Software Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Rude:
Hvis Apple er din eneste indtægtskilde, kan det være problemer i forhold til SKAT, som kan påstå at der reelt er tale om B indkomst, som ikke giver fradragsret

Der vil reelt kun være et problem, hvis omkostningerne i væsentlig omfang overstiger indkomsten og der ikke er udsigt til at dette ændrer sig over de næste par år. I det tilfælde kan det være at SKAT ser det som hobbyvirksomhed og dermed uden fradragsret.....

Du mener altså ikke det gør nogen forskel de den sammenhæng, hvorvidt jeg er registreret med CVR nummer eller som privat person hos Apple?

BitLizard Software

Udvikling af apps til iPhone og Android

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)