Jeg har en nystartet enkeltmandsvirksomhed som er momsregistreret. Jeg skal indberette momsen nu og har købt et stykke software via Internettet i udlandet (Italien). Jeg oplyste mit cvr-nr i den forbindelse, og sælgeren indkrævede derfor ikke moms.
Men jeg er lidt i tvivl om et par ting alligevel. Jeg forstår ikke hvordan bilagsdelen fungerer i dette eksempel. Det fiktive "Bilag 75" er oprettet, men jeg er ikke sikker på jeg forstår, hvorfor dette er gjort, og jeg er derfor i tvivl om, hvordan jeg selv skal indberette dette indkøb jeg har gjort.
Er der nogen af jer som kort kan forklare hvorfor det er gjort sådan og om det er præcis den fremgangsmåde jeg skal benytte i min kasseklade og indberetning?
Du bogfører dit køb på en konto for indkøb i EU. Når du så skal angive moms, så tager du beløbet indkøbt i EU for perioden og skriver i rubrik A på selvangivelsen og 25% af beløbet skriver du i feltet Moms af varekøb m.v. i udlandet - det skal også lægges til i indgående moms (sådan at det i momsen bliver lagt til og trukket fra).
I stedet for at gøre det manuelt kan du også bogføre EU momsen - altså en linie mere end det normale køb. Her bogfører du 25% af købsbeløbet på EU-momskontoen i momsgruppen i balancen og modposterer på indgående moms.
Ok. Så tror jeg at jeg har forstået det nu. Mange tak for det præcise svar.
Lige nu ved jeg ikke engang hvorfor jeg var i tvivl om noget. Det hele er jo ganske lige til. Nogle dage er hjernen bare ikke med og det var den så ikke i går.