Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Diæter og udgifter for rejse i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Aug 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en nystartet enkeltmandsvirksomhed som leverer rådgivning.

Jeg har haft en opgave for EU kommissionen hvor jeg var 12 dage i Bruxelles. I henhold til EU's regler har jeg faktureret min ydelse opdelt i 2 poster:

A) Mit aftalte honorar for arbejdet.

B) "Reimbursement". Som er refundering af mine omkostninger til flybilletten samt udbetaling af EU's diætsatser (92 EUR/døgn til kost og 100EUR/døgn til hotel).

Min enkeltmandsvirksomhed har modtaget betalingen som eet samlet beløb, og jeg vil nu lave en rejseafregning til mig selv. Jeg tænker på om jeg skattefrit må overføre hele post B "reimbursement" til mig selv, eller om denne også er en skattepligtigt indkomst jeg skal bekattes af. Her tænker jeg navnligt på:

1) Hvilken diættakst må jeg udbetale til mig selv - den danske stats diættakst på 455 kr/døgn eller EU taksten som er 92 EUR/døgn. Jeg vil naturligvis helst have den højere EU takst som også fremgår af min kontrakt, men som dansker i dansk firma går den vel ikke?

2) Må jeg skattefrit overføre de 100 EUR/døgn til mig selv som EU-hotelsatsen er, eller må jeg kun refundere mig selv den aktuelle hoteludgift som jeg har bilag på?

3) Hotelregningen indeholder belgisk moms. Skal jeg trække denne moms fra i min momsindberetning til SKAT?

På forhånd tak :-)

MVH

Carsten

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten,

1) Du skal holde dig til de danske regler, og har derfor kun ret til at hæve de 455 kr. skattefrit pr. 24 timer du er væk fra hjemmet.

Hvad du fakturerer udover de 455 kr. bliver du beskattet af, som var det normal indtægt.

2) I Danmark har vi kun en sats på 195 kr. skattefrit til logi, så der skal du nok vælge at få dækket efter regning i stedet.

3) Den udenlandske moms kan du ikke trække fra på din momsindberetning. Momsen skal du særskilt ansøge om at få tilbage, og det kan være lidt af et arbejde.

Læs mere om det på SKAT's hjemmeside her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645745&vId=0

Håber det hjalp dig videre, eller så er du velkommen til at skrive igen. Hvis du har behov for hjælp til årsopgørelsen, selvangivelsen eller bogføring af bilag, så er du også meget velkommen til at tage kontakt.

 

Tilmeldt 5. Aug 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin.

Tak for kort og fyldestgørende svar som har hjulpet mig videre :-)

MVH

Carsten

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)