Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukker enkel mands, lager og a-kasse?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Mar 09
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 02:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej der.

Jeg vil gerne stoppet mit i/s firma i udlandet og rejse tilbage til Danmark. Men har lidt problemer.

Hvad sker der hvis man har 5. år garanti på nybyg? Skal man så oprette firmaet hvis der er noget der skal laves, eller kan man ikke lukket det og der med ikke få a-kasse? Ikke et problem for mig, men noget jeg tænkte på.

Jeg har lejet der hvor jeg bor + et lager i 2 år i nu.

Vandet vælter ind af vinduerne når sneen smelter.  Udlejer laver det ikke. Er det grund nok til at kunne flyttet og stoppe kontrakten? Jeg må ikke udleje boligen hvilket vil sige at den vil stå tom. Kan man leje indventaret og stille boligen gratis til rådighed? Eller bare stille den gratis til rådighed indtil udlejer får nok af det? Jeg kan måske give boligen gratis til kommunen til hjemløse hvis de betaler evt skader på indventar.

Havd sker der med udgifter til lager hvis man ikke har firma mere? Kan leje udgiften så stadig trækkes fra privat som en drift omkostning? Udlejer kan vel altid gå efter mig som privat person hvis jeg ikke betaler eller hvad?

Hvad hvis jeg lejer laget ud for at få dækket nogle af mine udgifter ved det i de 2 år. Så kan jeg jo ikke nedlægge firmaet og derfor ikke få a-kasse.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har dit selskab i udlandet og skriver efter min opfattelse en række spørgsmål som ikke kan besvares med det begrænsede kendskab vi kan ha til virkligheden. Sne/vand vælter ind - jag det er vel ikke meningen, men hvad siger kontrakten, hvor ofte sker det og hvordan er lovgivningen i det land du bor i, bare for at tage et eksempel. x års bygge garanti kan den ordning du er medlem af vel svare på f.eks? Jeg ville forestille mig du har betalt til ordningen og at den netop er til for solidarisk at dække hvis du går konkurs f.eks?

Det eneste jeg KAN svare på er, at du sagtens kan få A kasse medlemskab og optjene dagpengeret selv om du har firma. Du skal tilmelde dig som selvstændig i a-kassen (den du vælger - alt efter erhverv eller f.eks. ASE) og de kan fortælle hvornår du overgår fra selvstændig til lønmodtager (der kan være problem i at have et CVR i forhold til visse a-kasser, men de kan sagtens fortælle dig hvad du skal gøre)

Når du så får arbejde - vil du under alle omstændigheder som A-kasse medlem begynde optjening - og først når du har arbejdet 1 mindst 12 måneder vil du være dagpenge berettiget.

Hvis du ikke driver din selvstændige virksomhed og ikke kan påvise at du arbejder fuldtid i den (ved at ex dokumentere omsætning og andet - tal med a-kasse om deres krav og forhold til din virksomhed ligger i udlandet), så skal du ikke melde dig i a-kasse før du har fundet arbejde, for du starter så ikke optjening før du begynder at arbejde.

Alternativet er kontanthjælp, men det ved du sikkert er begrænset og at du ikke skal ha ret mange midler for det alternativ er væk.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)