Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flytter til udlandet, behøver jeg lukke?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Sep 10
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har fået job, med en 37 timers arbejdsuge i Cambodia. Lige pt. ejer jeg en enkeltmands virksomhed som jeg driver på fritidsbasis. Mit spørgsmål er, om jeg behøver lukke virksomheden? Da jeg befinder mig i udlandet i mere end 6 måneder skal jeg afmelde min folkeregister adresse som min virksomhed er registreret i. Men eftersom jeg kommer tilbage efter 10 måneder, og gerne vil forsætte vil jeg nødigt lukke den.

På forhånd tak
mvh. cdev 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Cdev:

Hej Amino

Jeg har fået job, med en 37 timers arbejdsuge i Cambodia. Lige pt. ejer jeg en enkeltmands virksomhed som jeg driver på fritidsbasis. Mit spørgsmål er, om jeg behøver lukke virksomheden? Da jeg befinder mig i udlandet i mere end 6 måneder skal jeg afmelde min folkeregister adresse som min virksomhed er registreret i. Men eftersom jeg kommer tilbage efter 10 måneder, og gerne vil forsætte vil jeg nødigt lukke den.

På forhånd tak
mvh. cdev 

Der findes en del forskellige fortolkninger omkring dette. Der er artikler her på sitet men der henviser til at hvis du som bosiddende i udlandet og som dansk statsborger kommer til danmark og svarer en sms, en email eller tager et opkand, så risikerer du med den mest stringente definition af den danske lovgivning at blive skattepligtig i Danmark. 

Jeg ved at en højt profileret socialdemokrats mand for nylig slap selvom det næppe er muligt helt at undgå telefonopkald, email, sms i disse tider.

Du er bedst tjent ved at få bindende vejledning/tilsagn fra skattevæsenet og bruge de 300kr det koster

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Cdev:
Men eftersom jeg kommer tilbage efter 10 måneder, og gerne vil forsætte vil jeg nødigt lukke den.

Næ. Det er der igen grund til. Så længe din virksomhed har et fast driftsted vil du ikke beøve at lukke din virksomhed ned. Fast driftsted vil basalt set være en adresse, hvor SKAT kan komme i kontakt med dig og hvor regnskabsmateriale mm. vil være tilgængeligt.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Jeg ved at en højt profileret socialdemokrats mand for nylig slap selvom det næppe er muligt helt at undgå telefonopkald, email, sms i disse tider.

Hmmm. Der er ikke grobund for at sammenligne de to sager. Du refererer til et spørgsmål om skattepligt - og cdev vil have at vide om hans virksomhed kan vedblive med at være registreret.

Tilmeldt 1. Sep 10
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

Der findes en del forskellige fortolkninger omkring dette. Der er artikler her på sitet men der henviser til at hvis du som bosiddende i udlandet og som dansk statsborger kommer til danmark og svarer en sms, en email eller tager et opkand, så risikerer du med den mest stringente definition af den danske lovgivning at blive skattepligtig i Danmark. 

Jeg ved at en højt profileret socialdemokrats mand for nylig slap selvom det næppe er muligt helt at undgå telefonopkald, email, sms i disse tider.

Du er bedst tjent ved at få bindende vejledning/tilsagn fra skattevæsenet og bruge de 300kr det koster

Eftersom det er en udsendelse af en dansk organisation, skal jeg beskattes i DK i forvejen. Hvor jeg skal betale min indkomst skat er der styr på.

Spørgsmålet er helt enkelt om jeg skal lukke på grundlag at jeg ikke har en dansk folkeregister adresse i de 10 måneder. 

Tilmeldt 1. Sep 10
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Så hvis jeg er dansk statsborger, men uden dansk folkeregister adresse, så må jeg stadig eje virksomhed oprettet i en adresse jeg ikke opholder mig på? Det er det som lyder lidt forkert i mine ører. Det er helt klart nemmest, og det jeg håbede på at gøre, men syntes det lyder lidt absurd. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo ikke nødvendigvis et spørgsmål om hvor DU opholder dig, men hvor dit firma opholder sig. Et skattemæssigt driftssted kan godt være forskelligt fra, hvor du rent fysisk har adresse.

 

Tilmeldt 1. Sep 10
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan der selvfølgelig være noget om. Syntes bare det er lidt forenklet i forhold til at jeg så har adresse i udlandet. 

Lige et andet spørgsmål, ville det være erhvervs og selvskabsstyrelsen, eller skat jeg skulle kontakte omkring dette spørgsmål. Jeg tænker at jeg hellere må få det bekræftet af en myndighed inden jeg tager en beslutning. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Cdev:
Det kan der selvfølgelig være noget om. Syntes bare det er lidt forenklet i forhold til at jeg så har adresse i udlandet. 

Verden går ikke i stå bare fordi du er væk 10 måneder. Tænk hvis du havde en virksomhed med 10 ansatte i dit enkeltmandsfirma og million omsætniing. Sådan en virksomhed lukker man da heller ikke i 10 måneder fordi ejeren er ude og rejse.

Hvis du vil spørge hos en myndighed - så er det SKAT. Hvis du vil have et kvalificeret og ikke mindst bindende svar fra SKAT skal du bruge "bindende forhåndsbesked" som koster 300 kr.

Ellers bruger du ændringsblanketten på virk.dk og angiver ny adresse for virksomheden.

/Henrik

PS. Der er intet til hindrer for at du lukker din virksomhed ned i 10 måneder. Du vil få samme CVR-nr. når du "genåbner" igen.

Tilmeldt 1. Sep 10
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for det Henrik!

Jeg prøver at kontakte SKAT imorgen så. Og tak for tippet med luk/genåbning. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)