Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskel på småanskaffelser direkte - og straksafskrivninger

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et ApS. Jeg har hidtil kørt små anskaffelser under f.eks 5000 kr direkte mod debet konto i småanskaffelser og kredit mod bank. (har været ting uden egentlig levetid - ex en GPS til et specielt formål til 1000 kr)

Hvor bruger man egentlig straksafskrivninger? Lad os sige et filmselskab køber et kamera til 6000 kr til back stage. 

Må det være direkte i småanskaffelse mod bank - eller skal jeg ind i en mere kompliceret bogføring via straksafskrivninger. Det jo ligger jo der hvor det straksafskrives?

Lad mig formode det kan have med levetid at gøre - og i så fald, hvis det er et kamera, som jo sikkert lever 3 år - hvordan skal det så bogføres korrekt så det straksafskrives.

Det har jo som jeg ser det ingen som helst betydning for skatten -men måske for aktivernes behandling.

Håber på lidt afklaring tak

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 22. Jun 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 06:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad mig sige det med det samme -- jeg er ikke revisionsuddannet - men har levet en del af mine unge år i skattevæsenet (til 81, så det er længe siden) ---

men jeg opfatter det således:

1. Du må vælge, om dine interne regler matcher T&S, ellers må du ved selvangivelsens tid foretage de fornødne korrektioner.

2. T&S regler giver ret til straksafskrivning af aktiver (i dit eks. kamera + mem. kort (formentlig - sammenhængende aktiver)) op til 12.300 pr. stk. Dit kamera til 6000 kan derfor straksafskrives.

3. De overvejelser du skal gøre dig i forhold til afskrivning af anskaffelser over den forventede levetid, er (stadig efter min formening), at afskriver/straksafskriver du for "hårdt" viser du bank/T&S/øvrige omgivelser et større underskud - hvor formålet med regnskabet er, at det skal give et retvisende billede.  Omvendt er et regnskab hvor man i yderste konsekvens ikke tager udgifterne løbende jo "pumpet".

 

MVH.

 

MVH.

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 07:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har noget skattemæssigt at sige, men det kommer også an på hvor mange anskaffelser du har. Hvis der er mange så er det jo et ret stort arbejde at sidde og beregne allesammen. Kender virksomheder der først aktivere et aktiv når det har kostet over 100.000,-

I mit firma går jeg efter skat regler det er meget nemmere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Straksafskrivninger og småanskaffelser er same same

/Smile Hanne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

HanneF:

Straksafskrivninger og småanskaffelser er same same

/Smile Hanne

Thanks - sådan har jeg også brugt det. Jeg kan godt se, at man jo ikke derved har aktivet i bogføringen - når det sådan er skrevet direkte af og ud via småanskaffelser - men når det er det, så har det jo som sådan vel heller ikke en værdi i selskabet, og sælger man det siden, ja så er det en ren indtægt bare.

Nu er det ikke mange aktiver vi har - det er et filmproduktionsselskab, så basalt set er det som ligger i småanskaffelser nok under 20.000 kr ialt når året går ud, og intet er over 10.000 som enkelt ting, og jeg er med på at visse ting hører sammen.

tryg nok ved det så

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)