Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

udbetale løn trods underskud?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. May 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske et dumt spørgsmål. Kan jeg udbetale løn til mig selv på trods af at min virksomhed har underskud? Eller en mdr. ingen videre indkomst har?

Hvordan foregår dette?

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Pengene skal jo komme et sted fra. Banken, egenkapitalen... For at udbetale løn, kræves der ikke et kontinuerligt overskud :-). 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det kan du godt, men hvis virksomheden erklæres konkurs kan du eventuelt blive sagsøgt af dine kreditorer.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Thyssen:

Ja, det kan du godt, men hvis virksomheden erklæres konkurs kan du eventuelt blive sagsøgt af dine kreditorer.

Jeg kan ikke se hvordan kreditorene kan gå efter ledelsen i et selskab, medmindre de har handlet direkte uansvarligt, og at udbetale løn til medarbejderne kan næppe være uansvarligt.

Men hvis du mener i forhold til at trække penge ud til sig selv i et enkeltmandsfirma, så er det jo sådan set "ligemeget" da indehaveren alligevel hæfter personligt for virksomhedens forpligtelser..

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Nykøbing Sj
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 855
Fra  Jimmis garage Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal jo om alle omstændigheder være penge på kontoen til det og du har jo adgang til kontoen. Om der er underskud lige nu er som sådan lige meget, kommer jo også lidt an på om du har en kassekredit du kan trække på m.m.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Christian Thyssen:

Ja, det kan du godt, men hvis virksomheden erklæres konkurs kan du eventuelt blive sagsøgt af dine kreditorer.

Jeg kan ikke se hvordan kreditorene kan gå efter ledelsen i et selskab, medmindre de har handlet direkte uansvarligt, og at udbetale løn til medarbejderne kan næppe være uansvarligt.

Men hvis du mener i forhold til at trække penge ud til sig selv i et enkeltmandsfirma, så er det jo sådan set "ligemeget" da indehaveren alligevel hæfter personligt for virksomhedens forpligtelser..

Et overdrevet eksempel: Lad os nu sige at jeg opretter Svindel Invest ApS (et anpartsselskab med begrænset hæftelse). Jeg låner 5 millioner af min bank til et lovende projekt, spilder min tid i et år og udbetaler det lånte beløb til migselv i bonus, hvorefter jeg erklærer virksomheden konkurs.

Her bruger jeg naturligvis et overdrevet eksempel, men pointen er, at virksomhedens kreditorer (banken eller andre interessenter) har krav på deres penge. Når man begynder som selvstændig, så er det, for de fleste, velvidende om, at der måske ikke bliver nogen løn det første stykke tid og det skal trådstarter også erkende. Han kan ikke lade sin dårlige virksomhed gå ud over sine interessenter. 

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sandsynligheden for at kunne lån 5.000.000 i et nystiftet ApS, uden at skulle hæfte personligt, er noget nær lig nul.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er vel nærmest 110% sikkert et rent 0. Et hvert nystiftet ApS (hvis ikke det er en banken velkendt og lysende betaler) vil givet få selvskyldner kaution i forhold til bank.

ApS beskyttelse vil derfor ikke virke overfor banken i noget nystartet som det generelle.

Jeg tror mange lever i den tro, at med et ApS er det max 80.000 man kan tabe. Det er ikke korrekt, hvis man i noget forholdvis nystartet under normale omstændigheder bare låner løs i banken. (selv mange ældre virksomheder med enkelt ejere i ApS form vil ha selvskyldner klausul)

Desuden vil banken - eller hvis man havde klaret at få en anden til at lægge 5 mio i klemme, nok kigge lidt på om de var brugt seriøst i et ApS og ikke til personlige hyggerier, når man ringede og sagde de var tabt.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Christian Thyssen:

Jeg kan ikke se hvordan kreditorene kan gå efter ledelsen i et selskab, medmindre de har handlet direkte uansvarligt, og at udbetale løn til medarbejderne kan næppe være uansvarligt.

Nok afhængigt af lønnen - men jeg er helt enig, hvis den har et naturligt leje (whatever) så blir det svært for kreditorene at gå efter ejeren og den eneste ansatte i ApS'et men hvis den har et niveau, så den i sig selv er en væsentlig årsag til konkurs, så tror jeg risikoen eksisterer.

Meget groft kalkeret. Nogen indbetaler 500.000 i forskud på en større opgave - eneejer af ApS hæver en løn på 700.000 med det samme, og erklærer sig derefter konkurs - ah nok ikke lige

Helt normal løn - vil ingen normalt kunne komme efter - hvor meget det er afhænger at job og økonomi i selskabet

Og som nævnt - i et personligt selskab kan det hele være ligemeget for der hæfter man jo selv

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)