Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe interessent ud?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Apr 10
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Min kone og hendes søster har en cafe, som er oprettet som et interessentskab, og har eksisteret siden starten af året. Nu vil min kone gerne købe hendes søster ud pga. forskellige forhold. Som jeg forstår det, så vil man være nødsaget til at oprette et nyt enkeltmandsvirksomhed, som så skal tage over fra I/S.

Men hvordan rent praktisk vil det regnsskabsmæssigt ske. Vil I/S være nødsaget til at afslutte regnskab, eller kan min kones nye enkeltmandsvirksomhed "bare" kører videre?  

Endvidere hvilke skattemæssige konsekvenser vil det få for hendes søster, hvis min kone eksempelvis betale det resterende tilbage som hun har på sin kapitalkonto. Lad os sige f.eks. at de hver har skudt kr. 100.000 ind, og har hævet kr. 30.000 i løbet af året. Vil min kone så via nye indskud i virksomheden blot kunne betale kr. 70.000 til sin søster, og hun dermed er købt ud? Og vil det have nogle skattemæssige konsekvenser for søsteren? Vil der være andre skattemæssige konsekvenser for søsteren for hendes godt halve års engagement i firmaet? 

Mvh 

LPN

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ja..I/S skal lukkes medmindre der tages en ny interessent ind.

Lukning sidestilles med salg...hvor alle aktiver/passiver gøres op.....!

Det afsluttende regnskab i I/S`et danner grundlag for evt. beskatning.

 

MvH

Peter 

 

Tilmeldt 13. Apr 10
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad hvis jeg indtrådte som ny interessent? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Så behøver i ikke lukke I/S`et....men medfører ikke ændring af de skattemæssige konsekvenser for

den udtrædende part.

Udtræden af et I/S sidestilles med salg.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 13. Apr 10
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, jeg prøver lige endnu en model Wink

Hvad hvis søsteren bliver i I/S som passiv interessent, og man så via interessentskabskontrakten skriver, at hun ingen andel i overskud eller andel ved evt. salg af virksomheden? Kan vi så også bare videreføre selskabet som hidtil? Såvidt jeg ved er der nemlig helt frie regler om hvordan man fordeler overskud m.v.

Jeg er umiddelbart interesseret i den nemmeste model, fordi jeg godt hurtigt vil have skiftet foretaget og derudover kræver det også så vidt jeg ved også ny ansøgning af div. tilladelser hvis man skifter cvr. nr. Og det skal helst gå så gnidningsfrit som muligt uden vi f.eks. skal have lukket i periode.

LPN
PS: Mange tak for de meget hurtige svar.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ja..det kan i godt.

Hun slipper dog ikke for den personlige og solidariske hæftelse i et I/S uanset hvad.

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)