Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fejl i momsregnskab - hvordan retter jeg

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i lavet moms for 2. kvartal - og indberettet helt korrekt - kørt betalt moms konto og kørt OPDATER MOMSKONTI hvorved alt er gået så smukt - momsen vises nu som det tilsvar der bygger sig op for Juli kvartal og alt andet er i 0 momsmæssigt i status OG

Så ser jeg, at ved at køre en momsspecifikation, så har jeg betalt ialt 234 kr for lidt - og jeg kan også se det er en fejl i indberetning for 1. kvartal. Jeg har så efterindberettet de stakkels 234 kr, men når jeg nu får giro på dem, HVAD SÅ?

Nu vil jeg jo skulle føre 234 kr debet betalt moms og kredit bank ved betaling - men så vil summasumarum vel i momsrapport ikke længere vise kvartal 3 korrekt, men i debet ha de 234 kr med som betalt moms i stedet for som nu - kun at vise købs og salgs moms for kvartal 3 helt korrekt.

Det kan jeg jo ignorere og bare indberette salgs og købs moms korrekt efter 3 kvartal, og så køre en ny OPDATER MOMSKONTI - så vil den jo vel igen sætte alt i 0 - og starte forfra ved kvartal 4´s begyndelse??

Jeg håber det er så simpelt som det - ellers aner jeg ikke hvordan jeg skal kontere de 234 kr som hører til 1. kvartal, når nu jeg har nulstillet alle konti - eller kan jeg nulstille de 234 fra betalt moms der hører til kvartal 1 manuelt op nogen som helst måde??? (jeg regner med at bogføre de 234 kr med dato 30/3 som du hører til, eller er det nu også forkert?

vh (en som næsten fortryder at ha efterindberettet så lille et beløb (moms q 2 er over 250.000 kr) men som bare godt vil ha alt til at stemme)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie, af og til får jeg sådan en lyst til at kaste mig ned på cyklen og spæne mod Lyngby og rulle dig for din mønt, så du kan få fod på den der moms - og de kreditorer, som ser ud til at tage livet fælt af dig Wink

Jeg forstår ikke dit spørgsmål - eller jo, jeg forstår godt dit spørgsmål, men efter min bedste mening, så skal der graves lidt, så den virkelige fejl - altså den der grunlæggende driller - kan findes, så det kan bogføres væk. Og se, der skal man have hænderne nede i dejen for at give det rette svar, for jeg formoder ikke du vil nøjes med det simple svar; Find fejlen og ret den!

/Smile Hanne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja Hanne -  det var nok den fornuftige løsning at tage hjælp. Fejlen er, at jeg har bogført betalt moms med 234 kroner - SOM ikke var betalt moms i ApS et men betalt moms i hans private CVR som han brugte inden 4/3 under 2011.

Derved indberettede jeg, og betalte 234 kr for lidt i moms kvartal 1 hvor momsangivelsen viste salgsmoms og købsmoms, og jeg trak de 234 fra som var betalt. Nu har jeg efterindberettet de 234 kroner. 

Det er lige før jeg tror det nemmeste er, at bare betale den privat - da det jo faktisk hørte til hans gamle CVR - dermed undgår jeg at bruge banken som kredit, og skal slet ikke føre noget i regnskabet, får bare betalt præcis den moms jeg skal.

Effekten er at momsen jo stemmer 100% og jeg kan i momsspecifikation vise præcis al den moms ApS'et skal ha betalt - og vise at jeg har indbetalt præcist det jeg skal (salgmoms - købsmoms) for første halvår - og fra 1/7 og frem - stemmer den jo også 100%.

Det kan moms da ikke ha noget imod, det er jo en ren status sag og alt stemmer. (hm fornemmer du ikke vil være glad for det - men det er jo hans (sønnen der ejer aps og det private CVR inden) personlige moms jeg ved fejl har trukket fra som betalt i ApS'et - så jeg synes det bliver fint nok - håber du kan være enig. 

Kreditorerne går skam fint nok, hvis de tager livet af mig iblandt er det fordi jeg booker alt samme dag jeg får faktura i ØVRIGE KREDITORER - og så gælder det jo om at få dem modregnet ved betaling i bank - hvilket skam fungerer. Det var nemt bare at vente med bogføring til betaling - men jeg prøver at være korrekt 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

En simpel bogholderiregel er, at alt går i 0. Det betyder i al sin enkelhed at der for hver debetpost er en tilsvarende kreditpost. Når man så så og flagrer med 234 kroner et eller andet sted, så er der noget, der ikke stemmer. Det er superenkelt Big Smile.

Det handler ikke om, at betale privat eller ej - det handler om at finde ud af, hvorfor og få det rettet op.

Du har da startet med et helt nyt regnskab til ApS'et ikk? Du kører vel ikke videre med bogføringen i samme regnskab vel?

/Smile Hanne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

HanneF:
En simpel bogholderiregel er, at alt går i 0. Det betyder i al sin enkelhed at der for hver debetpost er en tilsvarende kreditpost. Når man så så og flagrer med 234 kroner et eller andet sted, så er der noget, der ikke stemmer. Det er superenkelt

ALt går i 0 skam, og der er fuld balance, og bank stemmer - øvrige kreditorer stemmer - og så alligvel, moms salgs moms - minus købs moms - manglede betaling af 234 kr - fordi jeg havde bogført dem som betalt moms - og overført beløb fra da det var hans private CVR.

Nu er de 234 betalt, og stadigt er alt i fuld balance. Den eneste måde jeg kunne se der manglede 234 i moms var ved at samlet salgmoms minus købsmoms var 234 for lidt - og af en eller anden grund - udlignede den automatiske momsudligning /0 stilning det da jeg nulstillede for første gang efter andet kvartal, uden at ha gjort det efter Q1.

Trøsten er, at alt stemmer på øre i balance, bank, kreditorer - skat - am bidrag og alt udestående (samt naturligvis fuld balance i det hele taget) - OG moms indbetalt i firmaets levetid 4/3 til 30/6 svarer 100% til salgsmoms minus købs moms samlet hele perioden - så jeg er ret tryg

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)