Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling af moms - og skat via PBS - skat/moms virker helt pudsige på mig??

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det overrasker mig, at skat ikke giver nogen form for advis når de trækker a-skat for medarbejdere eller moms via PBS. Jeg ved jo godt at jeg skal af med f.eks 200.000 kr i moms - men

Jeg bogfører det som øvrige kreditorer når jeg har indberettet - og nu vil mine øvrige kreditorer jo være lidt vanskeligere at stemme af mod bankens visning af kommende betalinger, når de 200.000 kr ikke kan ses i bankens opgørelse over beløb lagt til betaling og PBS.

Det lyder for mig helt bagvendt, at moms og skat ikke i deres PBS aftaler kan indberette så det kommer til at være synligt i banken, og ikke som skriver, først kan ses når det er trukket.

Er det virkeligt sådan?

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg ikke om du selv laver løn helt fra bunden af, men vores lønsystem (danløn) kan fint fortælle os hvilken dato pengene bliver trukket via PBS.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det kan godt passe... du kan først se det når de er trukket - det er ikke noget problem når du laver dit regnskab idet du altid kan se hvad pengene er gået til... for a-skat m.v. tryk "betaling via e-indkomst" i din tastselv.

Jeg tror du ikke kan se din skat forud i tid som alm. PBS er at de bruger Leverandørservice, og ikke Betalingsservice. Leverandørservice kan trække penge med kortere varsel mig bekendt, - og det er ofte nødvendigt både mht. moms og skat hvor fristen for indberetning og indbetaling er samme dag.

Har jeg forstået dig rigtigt at du bruger kreditorstyring til moms & skat? :) I så fald lyder det som en uvane du bør overveje at komme af med.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Nu ved jeg ikke om du selv laver løn helt fra bunden af, men vores lønsystem (danløn) kan fint fortælle os hvilken dato pengene bliver trukket via PBS.

Ja, og det kan e-indkomst iøvrigt også, - men han forventer altså at banken også har fået denne information et godt stykke tid før selve trækket således at bankkontoens saldo kan simuleres frem i tid.

Dette er ikke muligt med Danløn. Så man må jo bruge sin hukommelse eller sørge for at der er rigeligt med penge på kontoen til skat m.v. :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:
Har jeg forstået dig rigtigt at du bruger kreditorstyring til moms & skat? :) I så fald lyder det som en uvane du bør overveje at komme af med.

Det gør jeg, og hvis det er en uvane, må jeg da bort fra det, men hvordan? Hvis jeg indberetter moms, så har jeg da følt jeg måtte debitere MOMSAFREGNING og kreditere KREDITORER UDESTÅENDE.

Det gør jeg under Juni hvor afregnigen hører til, og når jeg opdaterer momskonti går alt frem til og med kvartal 2 jo helt i 0 - og hvis jeg beder summa vise afregning for kvartal 3, viser den helt korrekt købs og salgsmoms for det kvartal, som svarer til det udestående jeg bygger op til skat. Når jeg kører "opdater momskonti" går alt frem til og med q2 også smukt i 0 og fra 1/7 ligger præcis den moms der hører til kvartal 3

Jeg kan ikke se hvordan jeg kan DEBITERE MOMSAFREGNING så moms går i 0 - uden jeg lægger det i kreditorer udestående, indtil det betales via banken?

Teach me - jeg tror gerne jeg gør det forkert, og vil nu nok ikke ændre det jeg har gjort - min moms stemmer jo perfekt, og er lagt til betaling, og når den er betalt i bank, så går den jo ud af kreditorer udestående som alt andet. men LÆR MIG meget gerne med kontonavn eller numre fra Summasumarum jeg er stadigt aldeles grøn TAK på forhånd

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Åh din stakkel. Du gør livet alt for svært for dig selv. At momskontiene går i nul til en momsperiodes afslutning er jo fordi de forskellige momskonti er ført til momsafregningskontoen, hvor de står til momsen er afretnet.

Der er ingen grund til i hele verden at flytte fra momsafregningskonto til en skyldig kreditorkonto. Begge konti er jo i din balance under passiver.

/Smile Hanne

 

 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Det er faktisk ret lækkert at kunne se at de forskellige momskonti går i 0 - også hvis man senere skal trace en momsdifference for en periode... for så kan man, såfremt man sorterer efter transaktionsnummer se præcis hvor de bogførte differencer er i momsregnskabet.

Men - keep it simple: Ved betaling af moms: Debet momsafregning, kredit bank - brug momsindberetningen som bilag. De andre momskonti får lov at stå og akkumulere og nulstilles først ifbm årsafslutning hvor hele skidtet ryger på moms primo.

Faktisk er det rigtigt nok det du gør - og tilmed smart, - bare lidt for smart. Jeg kalder det en uvane fordi det bliver svært for almindelige mennesker at læse dit regnskab, som ikke er vant til at arbejde på denne måde. Jeg har selv arbejdet på den måde et års tid, - indtil jeg blev træt af at svare på spørgsmål.

Bemærk at det blot var et lille sidespring, - og at vi ikke kommer tættere på en løsning på dit problem uagtet hvordan du bogfører din momsafregning. Banken kan ikke vide hvor meget du betaler i moms eller skat. Den eneste løsning jeg kan foreslå dig hvis du ønsker dig dette - er at du undlader at benytte PBS-betaling, men i stedet sætter til manuel betaling på forfald :-) Eller bare sørger for at lade penge nok stå på kontoen - hvis du betaler for meget skat eller for meget moms, og synes det er svært at skrabe penge nok sammen, - så overvej at tjene lidt mindre penge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Jørgen, glad for at det i det mindste ikke blev forkert, og måske lidt ked af at HAVE KØRT updater momskonti efter q 2 hvor alt derved er 0 stillet

Jeg kan godt overveje den med at tjene til momsen, men vil mange penge til andre formål Big Smile og jeg skal nok ha penge på kontoen til det (jeg er så fedtet, at hvis jeg har 1 mio eller andet større fri en periode - så ryger de på en pluskonto, som giver 0,03 eller 0,05% i rente i det mindste - erkender det ikke giver noget) så det er bare at flytte fra den og ind i driftskonto

Du vil se af mit næste ?? i egen tråd, at jeg ved at ha efterindberettet en lille fejl på 234 kr for kvartal 1, nu har endnu en grund til at ærgre mig over at ha nulstillet, for nu vil de 234 spøge med i alle momsrapporter for kvartal 3

Jeg er med på keep it simple til næste gang - jeg kører bare direkte fra moms til bank - det andet var fordi jeg med summas automatik nulstillede moms, og så forsvinder skyldig moms jo hvis den ikke er ført på kontoen for betalt moms (tror jeg)

vh og tak for din tid og hjælp

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)