Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan ansætter jeg en medhjælper?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed og jeg er nu ved at bygge nyt hus (privat).Jeg har brug for en arbejdsmand til at hjælpe, men jeg ved ikke hvordan jeg rent praksis kan ansætte en person.

1. Bør jeg ansætte ham I min virksomheden ? Jeg er klar over at lønudgifter ikke er fradragsberettiget da hans arbejde er for mig som privatperson.

2. Kan jeg selvom jeg driver en enkeltmandsvirksomhed ansætte ham som privatperson og helt holde det adskilt fra virksomheden ?

3. Kan han ansættes med løntilskud ?

4. Er det de samme regler/forpligtigelser som gælder for mig som arbejdsgiver både i situation 1 og 2 ?

5. Findes der en "Sådan ansætter du en person for dummies" ?

Jeg syntes at der er meget svært at finde noget materiale fra myndighederne om hvordan man ansætter en person og hvad som skal være på plads inden, forsikringer ?, aftale med ATP

- Er der nogen som kan hjælpe mig lidt på vej ?

PS: Jeg estimerer at vi taler om 1000 timer eller derover.

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henning

Du kan ikke ansætte en person privat, det skal gøres af virksomheden.
Medmindre han/hun selv vil sende dig regninger eller selv stå for at oplyse skat om sine indtægter fra dig.

En god side er http://www.startvaekst.dk/vrksomhed-personale her kan du læse mere om regler omkring forsikringer og meget mere.

Tilmeldt 4. Jan 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar Camilla.

Så jeg ansætter ham i virksomheden som enhver anden jeg ville have ansat, men undlader at fradrage løn og andre udgifter i mit regnskab, da hans arbejde jo udføres for "privatpersonen: mig" 

Tilmeldt 4. Jan 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

PS: Er du medejer/ejer af byg-til-lavpris ? Du skulle næsten have lov til at komme med et tilbud på mit næste store materialeindkøb til byggeriet :-)

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henning

Jeg er ejer og grundlægger af Byg-til-lavpris.dk Smile
Hvilket også er personlig eget.

Hvis jeg køber materialerne til mig selv f.eks. så tager jeg det ind under kontoen for privatkøb
herefter overfører jeg pengene til virksomhedskontoen. Det har jeg gjort 2 gange nu, så det er ikke meget jeg selv har brug for byggematerialer.. Smiler

Du skriver/ringer bare hvis du har brug for noget...

Hvad angår din medhjælper, så tror jeg du skal sende en regning til dig selv.
Ellers prøv og se om du kan finde en hjælper på http://ahandyhand.dk/ det er nok det nemmeste
hvis denne medhjælper ikke skal have noget med virksomheden og gøre.

Tilmeldt 4. Jan 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Arbejdsmanden er en jeg kender i forvejen (en far til en tidligere klassekammerat) og jeg ved at han er dygtig og laver et godt stykke arbejde, så jeg ville gerne ansætte netop ham.

Dvs. 

1. Han ansættes eksempelvis 100 timer i min virksomhed og virksomheden betaler ham løn (160 i timen)
2. Virksomheden sender en regning til privatpersonen "mig" på de 100 timer = 16000.- og tillægger moms 
3. privatpersonen "mig" betaler 20000 for arbejdet
4. Virksomhedens overskud øges ikke da der er fradrag på de 16000 i lønudgifter

Er det den korrekte og lovlige fremgangsmåde ?
I så fald, vil det sige at privatpersonen "mig" i princippet vil opleve at skulle betale moms på mandens løn ?

 

Tilmeldt 4. Jan 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Så gik formiddagen med at ringe rundt til myndighederne, men nu kender jeg fremgangsmåden. Her kommer den i tilfælde af at andre skulle have samme spørgsmål:

Som Camilla nævner ovenfor kan man ikke være arbejdsgiver som privatperson når arbejdet har et vist omfang (Mener at det er over 400timer pr. år)

En person kan max. have et cvr-nummer men man kan oprettet en ny virksomhed "under" sit eksisterende cvr-nummer, denne virksomhed kan så få tildelt et administrativt SE-nummer.

Dette SE-nummer bruges så ved udbetaling af løn mv. til min medhjælp og er således adskilt fra min "rigtige" virksomhed. Da der er tale om hjælp til privat byggeri vil SE-nummeret ikke få momspligtige aktiviteter....

Du skal bruge den almindelige registreringsblanket hos EogS for at få SE-nummeret, men den skal udfyldes lidt specielt - så du skal ringe til dem og sige at du har brug for et administrativt SE-nummer, så kan de hjælpe med at udfylde blanketten korrekt. De er meget hjælpsomme.

Så skal jeg bare lige finde ud af hvilke pligter jeg har som arbejdsgiver..... :-) 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)