Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er reglerne for køb af domænenavn?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 27. Jul 10
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære aminoer! :) 

Jeg har gået og funderet over et navn til en webshop og synes jeg er kommet frem til ét rigtig godt!
Problemet er bare at dette domænenavn ikke er ledigt med .com-domænet - men er det med .dk-domænet. 
Det skal siges at domænenavnet er sammesat af to danske ord og at .com-domænet er ejet af en dansker der har en dansk hjemmeside på dette domæne.

Jeg undre mig over at han ikke har købt .dk-domænet i stedet - og at dette stadig er ledigt. 

Dette domænenavn passer rigtig godt til webshoppen og passer godt til de mange overvejelser jeg har gjort mig.  


Kan jeg benytte dette .dk-domæne til min webshop eller skal jeg have hans tilladelse inden? Hvad er reglerne på dette punkt? 

Jeg ved godt det hele ville være en hel del nemmere, hvis jeg fortalte hvilket site det handlede og hvilket domænenavn, men I forstår mig sikkert at jeg ikke vil oplyse det herinde. 

På forhånd tak!

M.v.h. Mikkel Hansen. (:  

Fra Århus
Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 680
Fra  Hjemmesideshoppen Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel,

Hvis navnet ikke er varemærkebeskyttet kan du godt købe det og bruge det.

Du skal dog overveje om det er en god ide altid at du på den ene side nok mister lidt kunder der går ind på .com siden. Samt at hvis der er et dårligt ry fra .com siden kan den måske også påvirke din nye side.

Mvh. Sven Philipsen

Fra Valby
Tilmeldt 27. Jul 10
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sven, 

Tak for dit svar. 
Jeg har såment overvejet alt dette, men jeg tror det er de færreste, der ved en fejl kommer til at gå ind på et .com-domæne. Vil jeg kunne købe xxxxx.dk, xxx-xxx.dk og senere tage kontakt til ejeren af .com-domæenet og evt. opkøbe det af ham? 

M.v.h. Mikkel Hansen
 

Fra Dyssegård
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 631
Fra  onlineeffekt.dk Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel.

Hvis det er en dansksproget webshop til danske kunder, så er det kun et lille problem, at du ikke har .COM domænet også.

Balladen opstår kun, hvis den danske ejer af .COM domænet på en eller anden måde kan få overbevist domæneklagenævnet om vedkommende har mere ret til det end dig.

Man har hørt mystiske ting ske før, så måske du skulle kigge efter et domæne, hvor du kan sikre dig både .DK og .COM domænet?

Mvh Troels.

Fra Dyssegård
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 631
Fra  onlineeffekt.dk Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Hansen:
Vil jeg kunne købe xxxxx.dk, xxx-xxx.dk og senere tage kontakt til ejeren af .com-domæenet og evt. opkøbe det af ham? 

Hvis du har penge nok :)

Som udgangspunkt bør du ALTID have dine domæner på plads, inden du går i luften med noget som helst.

Jeg ved af erfaring, at domæner kan blive rigtigt dyre, hvis den potentielle køber er desparat nok.

Mvh Troels.

Fra Valby
Tilmeldt 27. Jul 10
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Troels, 

Det ligger simpelhen der, at det domænenavn jeg har i tankerne passer rigtig godt til webshoppen og de ekstra ting som siden kan byde på. Jeg takker mange gange for dit svar! Jeg ligger hovedet i blød og ser om jeg kan komme på noget bedre. 

Hvis I andre har noget at byde ind med så må I meget gerne det! (: 

M.v.h. Mikkel Hansen

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)