Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udstedelse af salgsfaktura og fakturakronologi

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jul 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg er løbet ind i et lille problem med hensyn til udstedelsen af mine salgsfakturaer i SummaSummarum.

Mit problem kom af, at jeg har en debitor, der månedligt sender mig en oversigt/faktura over det arbejde, som jeg har udført for den pågældende virksomhed. Et eksempel er en faktura med fakturadato d. 30/06-2011, der dækker over arbejde i perioden d. 14/06-2011 til d. 29/06-2011. Den pågældende faktura sendes først i juli måned, og jeg modtager den til bogføring d. 04/07-2011. I mellemtiden har jeg bogført en række andre faktura, som gør, at den "seneste" faktura er bogført d. 03/07-2011. Da jeg modtager fakturaen d. 04/07-2011 og gerne vil bogføre den pr. 30/06-2011 under det næste fakturanr. i rækken, 5431, får jeg følgende besked:

"Fakturadatoen ligger før datoen på den sidst udstedte faktura. Fakturaer skal nummereres fortløbende."

Som jeg opfatter det, er jeg således nødt til at bogføre fakturaen en anden dato end den pågældende fakturas fakturadato. SKAL alle salgsfakturaer virkelig altid bogføres i datomæssig rækkefølge?

SummaSummarum tillader dog, at jeg kan "bryde" fakturakronologien, men advarer om, at en sådan fakturering kan være i strid med gældende regler.

Jeg bliver derfor i tvivl om, hvorledes jeg skal bogføre fakturaen. Som udgangspunkt vil jeg gerne have fakturaen med i juni måned, således at den kommer med i momsregnskabet for 2. kvartal - også fordi arbejdet jo er udført i juni måned.

Et eksempel på den rækkefølge, som jeg ønsker, men som lyder til at være i strid mod regler:

Faktura 5429 - udstedt d. 02/07-2011

Faktura 5430 - udstedt d. 03/07-2011

Faktura 5431 - udstedt d. 30/06-2011 (den er først modtaget d. 04/07-2011 men dækker over arbejde i juni måned - og fakturadato på bilaget er d. 30/06-2011).

Håber, at nogen kan hjælpe :)

Mvh.

Frederik

Fra Valby
Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 118
Fra  Supportmand.dk Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frederik,

Du skal lade dine faktura få et forløbende nr. dette klare summasumarum for dig. og de skal følge datoerne. Det er også hvad programmet fortæller dig.

Du kan derfor ikke lave en faktura d. 2/7 & 3/7, for herefter at fakturere den næste tidligere end de forgående.

Du kan i stedet lade dine kundes faktura ligge som tilbud/ordre indtil du får opgørelsen fra de andre.
Man kan nu synde lidt og sætte datoen tilbage til d. 30/6 selvom dagens dato siger d. 4/7, nu kan du fakturer på den gamle dato...

Men i stedet for alt dette kunne du også bede om en opgørelse lige de 4 dage før, så du kan fakturer dem i Juni. Det er vel ikke værre end du komme til at få den sidste eller de sidste dage fra Juni over på den næste faktura??

Kan du følge hvad jeg mener??

Supportmand.dk - IT Konsulent - IT Rådgiver - Systemadministrator

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke se problemet i af den ydelse der er leveret ligge langt tilbage i tiden. Bare at faktura datoen og betalingsdatoen er i orden. Det har jeg ofte haft. Skat ser heller dette end at man har en masse "klader" liggende.

Så det du gør er helt efter de forskrifter skat har udstukket.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

fsdesign:

SummaSummarum tillader dog, at jeg kan "bryde" fakturakronologien, men advarer om, at en sådan fakturering kan være i strid med gældende regler.

 

Hi Frederik

Hvis det du skriver der betyder, at du kan bogføre næste faktura med dato 30. juni, så gør du bare det. Det er der ingen, der vil gå op i ud over Summa Sumarum.

/Smile Hanne

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

hallo  Frederik

altså  det  med  kronologien  at  det  nummerfølgen skal  ligge  i fortløbende  datorækkefølge er vist  noget  Told og Skat  sætter pris  på,  så  for at  gøre  dem  glade  gør du  da bare følgende

du ved med dig selv  hvor mange timer  du  har  arbejdet  for  "de der langsomme", som  først sender dig en  ordre på dit  arbejde den  4. i måneden.

Gør din egen kalender op - så og så mange timer  pr. den sidste i måneden  og  skriv salgsfakturaen  på  det  beløb.  Du kan evt.  konferere  det  af  med rette vedkommende i  din samarbejdspartner   så  I er  enige  om  hvad  der  skal  skrives  for.

Evt.  uenigheder  -  kan  så  resulterere  i  at du  må lave  en  kreditnota på  en time eller tre.

så  får du skubbet  din salgsfaktura  afsted  med  den rigtige momsperiodisering. Vel også en fordel for din kunde idet  de så kan modholde  momsen  i  den  rigtige måned.

alternativt.  -  hvis  "klimaet"  tilsiger  at  du  skal  have  "lov først" qua  en  købsordre  fra  din  kunde   så   må  de  da  lave  den  en  3-4 dage  før den  første   ellers  laver  du  det  på  din  måde.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ivaerksaet:

altså  det  med  kronologien  at  det  nummerfølgen skal  ligge  i fortløbende  datorækkefølge er vist  noget  Told og Skat  sætter pris  på,  så  for at  gøre  dem  glade  gør du  da bare følgende

du ved med dig selv  hvor mange timer  du  har  arbejdet  for  "de der langsomme", som  først sender dig en  ordre på dit  arbejde den  4. i måneden.

Gør din egen kalender op - så og så mange timer  pr. den sidste i måneden  og  skriv salgsfakturaen  på  det  beløb.  Du kan evt.  konferere  det  af  med rette vedkommende i  din samarbejdspartner   så  I er  enige  om  hvad  der  skal  skrives  for.

Evt.  uenigheder  -  kan  så  resulterere  i  at du  må lave  en  kreditnota på  en time eller tre.

så  får du skubbet  din salgsfaktura  afsted  med  den rigtige momsperiodisering. Vel også en fordel for din kunde idet  de så kan modholde  momsen  i  den  rigtige måned.

alternativt.  -  hvis  "klimaet"  tilsiger  at  du  skal  have  "lov først" qua  en  købsordre  fra  din  kunde   så   må  de  da  lave  den  en  3-4 dage  før den  første   ellers  laver  du  det  på  din  måde.

 

Jeg er dybt dybt uenig med ovenstående. Har aldrig oplevet at Skat er kommet efter nogen for det med kronologien i datoer og fakturanumre sammen. Her er jo hverken tale om snyd, rod eller andet fordægt. Og komme ud i noget med at fakturere for meget og skulle kreditere eller alt muligt andet, der er til gene for kunden kunne i sidste ende være til gene for forretningen.

/:-) Hanne

Tilmeldt 14. Jul 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres interessante svar. Det lader dog til, at folk er lidt uenige ;)

Allan: Det lyder umiddelbart som en god idé at lade resten ligge som tilbud/ordrer - problemet er bare, at jeg dagligt har salgsfakturaer, der skal sendes, hvorfor jeg dagligt er nødt til at konvertere mine bilag til fakturaer.

Hanne: Det var netop det, som jeg håbede på. Det er bare ærgerligt, hvis det senere viser sig at være imod nogle regler. Er der evt. nogen, der kan bekræfte Hannes svar?

Ivaerksaet: Det lyder bestemt som en måde, man kunne gøre det på, hvis det andet viser sig at være imod reglerne. Tak for idéen.

Mvh.

Frederik

Fra Valby
Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 118
Fra  Supportmand.dk Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er godt at se der er forskellige holdninger til hvordan dette gøres. Men Frederik jeg vil mene du skal gøre op med dig selv hvad du har lyst til, der er jo to måder at lave dette på hvor du overholder alle summasummarums regler.

Enten fakturer du et etstimeret beløb d. sidste i måneden og giver en kreditnote på det sidste ellers sender du lige en mail d. anden sidste dag til den der opgøre dit timeforbrug, han svare dig og du kan sende en regning d. sidste dag på det korrekte beløb :)

Supportmand.dk - IT Konsulent - IT Rådgiver - Systemadministrator

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)