Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momskonti i regnskabs program

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. May 10
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bruger Winfinans til regnskabs styring, og har et par spørgsmål i forbindelse med køb af varer fra EU til lager.

Da jeg skal indberette moms, kan jeg se at nu i forbindelse med købet fra EU skal der udfyldes også flere rubriker omkring værdierne af købet uden moms. Er der et lovmessigt krav at disse værdier står i regnskabet som separate kontoer? Eller er det nok at man tage momsen af varekøbet i udlandet og ganger den med 4, som nævnt et par steder her på Amino?

Jeg vil meget gerne have denne information i mit regnskab, selvom det ikke var påkrævet, men problemet er at man kan både købe varer til lager (jeg kan oprette en drifts konto 55015 Varelager Hardware fra EU?) og varer til forbrug (status konto 13215 Vareforbrug fra EU?), og så har man stadigvæk disse informationer adskilt. Skal man så vælge vareforbrug fra og købe alle varer til lager? Jeg har i hvert fald ikke brugt kontoen Vareforbrug indtil nu, så jeg kan måske nøjes kun med lager...

Et andet praktisk spørgsmål: det er nogle lunde nemt med køb af varer til lager og efterfølgende salg i Winfinans. Men hvad skal man gøre når man tager komponenter fra lageret og bygger en produkt med højere værdi (fordi der er blevet lagt tid i det)? Skal man bare manuelt korrigere styktallet af komponenter og produkter på lager? Jeg føler at det ikke er korrekt fordi værdien af lageret bliver ikke påvirket i Winfinans regnskabs modulet uden udsteddelse af rekvisition / faktura, men skal man så køre med nogle fiktive fakturaer internt, uden moms?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)