Jeg sidder og bogfører for første gang (economic.dk) i en lille nystartet virksomhed og har lavet koks i den op mod momsafregningen. Jeg startede med skulle afstemme min bankkonto og kunne ikke få det til at gå op det de udlignede fakturaer var inklusiv moms, og moms blev ikke bogført på bankkontoen. Derfor var der for mange penge på kontoen i forhold til det bogførte. Så tilbageførte jeg betalingerne af faktura og bogførte dem uden moms. Da momsopgørelse så skulle laves var der alt for lidt bogført moms fra salget. Til gengæld viser den moms af "byggeydelser". Hvad kan jeg gøre? Bør jeg bare tage fat i en revisor eller tør jeg forsøge på egen hånd igen?
outch.... det lyder godt nok grimt. Prøv at kontakte e-conomic om der er mulighed for, at nulstille alt, du har bogført og så om igen. Når du skal udligne fakturaer har det ikke noget at gøre med moms overhovedet. Momsdelen sker ved salg/køb. Kan du ikke få alt det skete nulstillet, så må du rulle det hele tilbage. Her ville jeg udskrive en balance og så køre alle konti i nul ved at bogføre dem modsat, hvor de er nu. Du skal til den øvelse være opmærksom på at undertrykke momsen (det betyder frit oversat, at der ikke må være moms på een eneste af de linier, du i øvelsen bogfører). Du mister alt bogført ved øvelsen, så du må kører dit salg manuelt ind også efterfølgende.
Og så er det op på hesten igen og starte forfra .......
Det var da træls at der er gået koks i bogføringen.
Umiddelbart ville jeg også følge rådet fra HanneF, med at starte forfra. Jeg vil tro det letteste for dig er at oprette en ny aftale, som kan erstatte den gamle. Det kan vi finde ud af, hvis du ringer ind til e-conomic på tlf. 88204841.
Hvis du har lavet en masse i din nuværende aftale, som du gerne vil beholde, er der mulighed for dette, ved at eksportere oplysningerne. Disse oplysninger kan du så importere i den nye.
Derudover vil jeg anbefale dig at forhøre dig med en revisor eller bogholder, hvis du er i tvivl om hvordan moms skal behandles rent bogføringsmæssigt.
Nu ved jeg ikke hvad du beskæftiger dig med og om du har noget kendskab til bogføring. Men måske er det en idé at du får hjælp til daglig bogføring af en som kender til det. Det kommer selvfølgeligt an på hvor mange bilag det drejer sig om, men bogføring er en meget vigtig del.
Og jo bedre og rigtigere bogføringen er lavet, mindre bliver opgaven når regnskabet skal gøres.