Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg bruge billederne?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 07:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg har lige et spørgsmål om, hvad jeg må og hvad jeg ikke må mht billeder.  Jeg har kigget lidt omkring på nettet, men synes ikke rigtigt jeg bliver meget klogere.

Jeg har de sidste par år været ansat som fotograf i en dansk virksomhed. Dog stopper jeg med udgangen af juli, da jeg har fået nyt arbejde. Ud over mit arbejde her har jeg lavet lidt selvstændigt også og har selvølgelig en hjemmeside. I mit nuværende arbejde har jeg jo taget en del billeder. Nogle af billederne kunne jeg rigtig godt tænke mig, at vise frem på min egen hjemmeside. Ikke sælge eller bruge til at reklamere for et produkt, men bare vise hvad jeg kan og hvad jeg lavet. Men må jeg det???

Jeg har været fastansat og altså ikke freelance. Det er vel ikke mine billeder så, men jeg har jo taget dem.Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig her, for kan ikke rigtigt finde noget andre steder.

På forhånd tak.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal helt sikkert have tilladelse fra virksomheden.

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Når du har taget billederne som fastansat fotograf, tilhører billederne din arbejdsgiver, og derfor må du ikke bruge dem uden hans tilladelse. Medmindre der selvfølgelig står noget andet i en eventuel kontrakt mellem dig og din arbejdsgiver.

Hvis jeg stod i den situation, ville jeg starte med at udvælge de billeder, som jeg gerne ville bruge og derefter tage personlig kontakt til din arbejdsgiver. Endelig ikke køre den slags over email - det er alt for let bare at svare nej til en email. Ved at udvælge billederne på forhånd, har din arbejdsgiver noget konkret at forholde sig til. Husk at specificere ret konkret, hvad du vil bruge billederne til. Jo mere konkret du er, desto nemmere er det at få et ja.

Hvis jeg får nej til at bruge et billede, siger jeg altid, at det vil jeg selvfølgelig respektere. Derefter spørger jeg pænt og høfligt om grunden. Jeg begrunder spørgsmålet med, at jeg gerne vil forstå hvorfor. Ofte er der en eller anden konkret anvendelse, de ikke ønsker, men som ikke påvirker mig. Det skriver vi så ind i aftalen, og så får jeg alligevel lov til at bruge billedet, og alle er glade og trygge.

Til sidst: husk at lave en skriftlig aftale. Det kan i princippet bare være en email, hvor du ridser de aftalte ting op og lige beder din arbejdsgiver bekræfte, at det var det, som I blev enige om.

Ovenstående er skrevet udfra mine erfaringer med både private mennesker og produkt-opgaver.

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 08:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der ikke står noget i din kontrakt, har både du og din arbejdsgiver ophavsret til billederne - og hvis kunder har været med i den kreative proces, har de også ophavsret. Men denne delte ophavsret fungerer som en veto-ret - i skal altså alle give tilladelse til de andres brug.

Meeen... det er vist ikke værd at tage et juridisk slagsmål på. Det tager noget længere tid en den 1/60 sekund det tager at knipse et billede Wink.

Venlig hilsen

Hans

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
Hvis der ikke står noget i din kontrakt, har både du og din arbejdsgiver ophavsret til billederne - og hvis kunder har været med i den kreative proces, har de også ophavsret. Men denne delte ophavsret fungerer som en veto-ret - i skal altså alle give tilladelse til de andres brug.

OK, den kendte jeg ikke lige til, men jeg har også mest fuldt med i udenlandske (amerikanske) diskussioner, hvor de snakker om "work for hire".

Hans Stokholm Kjer:
Meeen... det er vist ikke værd at tage et juridisk slagsmål på.

Enig. Min erfaring (fra mig selv og andre opstartere) er, at ens billeder udvikler sig så hurtigt, at 1 år gamle billeder reelt er forældede. Med andre ord. Tiden er bedre brugt på at øve sig med kameraet end på tovtrækkeri om "gamle" billeder.

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)