Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret H.C.Andersen

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Davs,

Vi vil gerne lave noget tryk med HC. Andersen - hvor vi vil bruge nogle af hans papirklip og hans eventyr. 

Vi vil gengive papirklippene så præcist som muligt, og eventyrene vil vi gengive med vores egen font med med de rigtige ord og indhold.

Det er jo over 70 år siden manden døde, og derfor er der efter min vurdering ikke umiddelbart rettigheder på tingene. Men jeg ved til gengæld at der er et japansk firma som har registreret hans signatur - så måske er der også andre registreringer på papirklippet og fortællingerne.

Kender I noget til det? Og kan I eventuelt råde mig til hvor vi kan søge den information?

Hej fra Jens-Chr.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

hej med dig

Fandt du nogensinde svar på dit spørgsmål? Jeg står lidt i samme situation.

Fra Århus
Tilmeldt 17. Sep 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens-Chr.

Jeg er klar over at spørgsmålet er gammelt, men jeg svarer efter Christinas indlæg.

Ophavsretten ophører 70 år efter ophavsmandens død jf. ophavsretslovens § 63, stk. 1. Der er således ikke noget problem i at bruge de originale udgaver der ikke længere er beskyttede værker.

For så vidt angår papirklippene er forholdet det samme, dog kan disse være beskyttede af anden immateriel beskyttelse såsom f.eks. et varemærke.

Der er, så vidt jeg kan se, 20 sager om figur varemærker i Danmark med relation til H.C. Andersen (søg evt. selv her). Heraf er 13 beskyttede som varemærker. Herudover er der en del sager om ord varemærker.

VA 1992 06273 er et figur varemærke som H.C. Andersen International ApS (et japansk ejet selskab) er indehaver af, og udgør H.C. Andersens underskrift. - se mere om dette her. Post Danmark har dog gjort indsigelse imod dette, og sagen er vist afgjort (jeg skal dog lige undersøge sagen nærmere for at slå dette fast, og fremføre hvad resultatet blev).

VA 2001 02155 er et tredimensionelt varemærke af nogle smykker med teksten H.C. Andersen.

VA 2001 03143 er et figur varemærke der kunne minde om noget papirklip af H.C. Andersen (registreret bl.a. for gruppe 16 der omhandler: Papir, pap, varer heraf og ikke indeholdt i andre klasser, tryksager, bogbinderiartikler, fotografier, papirhandlervarer, klæbemidler til papirvarer og til husholdningsbrug, artikler til brug for kunstnere, pensler, skrivemaskiner og kontorartikler (dog ikke møbler), instruktions- og undervisningsmateriale (dog ikke apparater), plasticmateriale til emballeringsbrug (ikke indeholdt i andre klasser), spillekort, tryktyper, klichéer.

VA 2002 02381 som kunne ligne et papirklip.

VA 2003 01267 som er et varemærke for H.C. Andersen slagteren uden relation til papirklip.

VA 2004 00752 der kunne minde om noget papirklip.

VA 2004 01317 der ikke har relation til papirklip.

VA 2004 02122 der er et varemærke med teksten H.C. Andersen media og en sort hat.

VA 2004 04963 der er et varemærke med H.C. Andersens underskrift.

VA 2005 04348 er et varemærke med teksten H.C. Andersen.

VA 2005 04349 er et varemærke med teksten H.C. Andersen og et billede af denne.

VA 2006 01345 er et varemærke med et billede af nogle svaner der kunne minde om et papirklip.

VA 2009 01256 samme varemærke som VA 2005 0439 blot registreret i andre grupper.

Såfremt produktet der skal fremstilles kun skal sælges i Danmark er der efter min overbevisning ingen problemer i forhold til originale papirklip lavet af H.C. Andersen - såfremt de ikke kolliderer med ovenstående registrerede figur varemærker.

For en indgående vurdering anbefales det naturligvis at opsøge en advokat.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

tusind tak Kristian

jeg er kunstner og har lavet min egen fortolkning af nogle H.C.A historier... jeg var i tvivl om jeg f.eks. må kalde dem det de egentlig er fortolket efter, f.eks. Prinsessen på ærten.

Jeg sælger også til udlandet. Men som jeg forstår det skulle jeg ikke komme i problemer her.

Fra Århus
Tilmeldt 17. Sep 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var så lidt :) Håber du fik svar på dit spørgsmål - det kan nogle gange være en jungle at finde rundt i juraens verden.

Man kan godt registrere et ord varemærke som f.eks. "H.C. Andersens Hotel" eller "Prinsessen på ærten", men du kan slå det op i varemærkeregisteret her. "Prinsessen på ærten" har været registreret i en gruppe for lakridsvarer, men er det ikke mere - så der er ingen problemer her - og det ville der heller ikke have været såfremt det stadig var registreret.

Det er desværre ikke så simpelt, da det kun er de danske varemærker der er registreret i PVS' registre.

Rent ophavsretligt er der ingen problemer i det, da H.C. Andersen døde i 1875, hvorfor der er gået over 70 år siden han døde.

Jeg tvivler imidlertid på at du kan komme i problemer på baggrund af et varemærke i denne sammenhæng - hvis du har nogle konkrete ting på bordet kan du sende en privat besked med titlerne og de lande du har planer om at sælge bogen i - så kan jeg prøve at grave ned i det hvis du har lyst.

Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 21
Fra  Nioba Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske relevant for dem der vil bruge HC Andersen tekster:

http://www.minilex.dk/a/ophavsret-til-litter%C3%A6re-v%C3%A6rker 

"Ophavsret til litterære værker varer indtil 70 år er gået efter det år, hvor forfatteren til værket døde. Herefter må alle og enhver frit bruge værket. Eksempelvis må alle bruge H.C. Andersens verdensberømte eventyr. Forfatterens navn skal dog stadig fremgå. Man må altså ikke udgive H.C. Andersens eventyr i sit eget navn. Det kalder man i jurasprog forfatterens ideelle ret, eller faderskabsretten med et andet ord. Heri ligger, at forfatteren altid har krav på at hans navn fremgår af værker, han har skrevet. Denne ideelle ret er evigtvarende. H.C. Andersen har altså altid krav på at få æren af sine eventyr."

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)