Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Penge i gammelt metal i feks pc´er?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 04:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har kigget en lille smule på alt mellem himmel og jord som man kan tjene lidt penge på. Og så falder jeg over Pc´ere og alt der hører til, hvor man kan udvinde specielt guld og alle andre metaller der sidder i. 

Okay det er jo lidt af en proces, det skal udvindes og samles både miljømæssigt korrekt, og så billigt at det er profitabelt. Og ydermere hvordan kan man skaffe gammelt metal nu om dage i feks København? Man må jo ikke bare opsætte sin egen genbrugsstation, og man må jo kun nappe meget lidt til sig selv der, resten napper genbrugsstationen. 

Så er der nogle der har erfaring i at udvinde metaller i gamle computere og feks køleskabe og hvad ved jeg, der kan give deres besyv med hvordan markedet er, hvordan man atarter op, og økonomien bag i Danmark specielt København? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:12
Hvor mange stjerner giver du? :

I forhold til anskaffelse, kan du sikkert lave en aftale med nogle større kontorfirmaer, at du afhenter deres elektronik skrot for dem, men de vil nok have garanti for, at det bliver deponeret korrekt. Men tænk det i forhold til, at hvis du sparer dem tid og penge på at afskaffe det, så er det en gevinst for dem.

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, en del erfaring med guld og metaller har jeg.

Du nævner de største problemer at skaffe PC`erne og skille dem ad rentabelt

Vi kan godt brainstorme lidt i privaten, med oplæg som du finder måden at skaffe "råvaren" og jeg skiller metallerne fra.

Køle skabe skal vi ikke rode med, der er freon i de gamle og alene mistanken giver rod med myndigheder.

Som du nævner er den "største konkurrent" nok genbrugsstationerne, men hvor forsvinder elektronik affaldet hen derfra?

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja vi kan godt skrive privat hvis det er. 

Altså jeg skeler jo til Usa, men det er jo helt sikkert LANGT større og nemmere derovre, hele kæden igennem. Finde sælgere/personer eller virksomheder der skal af med deres gamle elektronik. Til at finde købere til alle slags metaller, til at finde købere online der gerne vil opkøbe gamle dele enten til selv at scrappe selv med feks kemikalier som måske jeg ikke satser på(hvem ved), og steder jeg kan deponere og komme af med alt det jeg ikke kan bruge som feks genbrugsplads eller en skrotplads af en art. 

Skriv lige her hvad dine erfaringer er med at skaffe penge ud af gammelt elektronik af enhver art. 

Har vi steder vi kan sælge alle metallerne henne på Sjælland feks? Hvordan er markedet? Gør ikke noget at prisen er relativt lav, så har jeg et eller andet at arbejde med. Det lyder som en sjov idé, og så kan man også lære noget om at fjerne metaller, måske også om kemi osv. Jeg har læst en del på nettet, specielt hvordan man udvinder metaller fra motherboards, specielt guld. Så går ud fra at der er noget man bare kan skrælle/skære af, og noget som skal fjernes kemisk. 

Og der skal selvfølgelig investeres en lille sum penge Cool til arbejdsredskaber og måske også indrette et eller andet lille erhvervslokale til den kemiske del. Men det er måske også lettere sagt end gjort. 

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

http://skrotpriser.dk/jern-og-metal-priser

Her er et firma baseret i jylland der feks handler skrot ud fra de gældende internationale skrotpriser i England, og så får man feks 80-90% af den gældende verdenspris udbetalt alt afhængig af kvalitet og mængde osv. Det lyder fair nok. Nu er det så Sjælland og Kbh jeg søger men mon ikke der er noget tilsvarende her? 

Det er ikke alverden man få: 

Kobber:                                                     29,59 kr. pr. Kg.

Aluminium:                                                9,88 kr. pr. Kg.

Og så er der gulddelen, men den skal måske udvindes kemisk tænker jeg. 

Der er nogle der siger at der er nogle "nemme" processer som også er rentable, hvor de lader alt der er guld på ligge i en eller anden kemisk opløsning, og efter et par dage kan man meget nemt samle guldet. For eksempel. 

Men hvad jeg læser mig til er at der er metaller for 50-100kr i et gammelt computerkabinet. 

Problemet er også at vi trods alt er et lille land, og det gør at det både er svært at finde mange sælgere, og også købere for den sags skyld. Ikke af metallerne, men resten af løsdelene som man ikke selv gider/kan udvinde. 

Men går ud fra at man kan finde dem i et netværk hvis man kan få stablet sådan et på benene. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg arbejder lidt med udvinding af sjældne jordarters metaller samt guld/ ædelmetal fra bl.a computere / mobiltelefoner.  Det er dog ikke helt så simpelt da området er meget reguleret mht. miljøregler. Hele processen afhænger af om man kan få adskilt elektronikken i de enkelte fraktioner på en tilstrækkeligt måde billigt hvilket er vanskeligt i Danmark pga. den høje timeløn.  

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er et link til samme spørgsmål på Hardwareonline. Har fået en del gode svar, blandt andet at jeg skal kigge på kildesorterings-loven. 

http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=23&tid=828319#seneste

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan du forklare processen i detaljer? Først skal man skaffe elektronikken, hvad er nemmest og bedst? Hvis du skal have det af virksomheder, skal man vel betale dem penge for det? Og så overtager jeg pligten ift korrekt afskaffelse af materialet feks til en genbrugsplads ikke? 

Så er der også spørgsmålet om jeg skal have lokale, om jeg skal begive mig ud i kemisk udvinding, lovkrav osv. Og hvor meget man kan forvente at tjene på forskellige dele. Så enten skal jeg selv gøre det hele, eller også skal jeg kigge på det og se om jeg kan betale mig fra det, med noget billigt arbejdskraft af en art. 

Kan du give et estimat hvad man kan ligge på i timeløn på amatørbasis? Jeg synes det lyder superspændende, men også ret svært ift både at skaffe selve delene intakte ift værdifuldt indhold, og udvinde og fjerne alle de rentable dele primært metaldele. Og ydermere hvordan man så bagefter skaffer sig af med det, og økonomien bag. Det skal jo også sælges, men der går jeg ud fra at der er faste priser hos forskellige metal-skrothandlere som feks det link jeg lagde op, hvor de så giver 80-85% af den aktuelle verdenspris på det metal jeg kommer med. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Forklare hvilken proces?  

De fleste firmaer betaler faktisk for at komme af med deres elektronikskrot,  De seneste år har der været meget fokus på computerskrot, da prisen på ædelmetal fra har været meget høj i 2012 var prisen på ca. 57 USD / gram guld nu er den 40 USD /gram men da oparbejdning omkostningerne er de samme er det ikke så interessant længere. 

Med hensyn til amatør udvinding er timelønnen nok rimelig, dels fordi du kun kan udvinde guld fra processoren og kant konnekterer, udover det er det faktisk ret tidsmæssigt arbejdskrævende at skulle en computer ad.  Jeg vil dog ikke udelukke hvis du gjorde det meget systematisk at der kunne være en gevinst at hente.

 

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det med processen, det er alt helt fra start til slut. Gør du det som virksomhed eller privatperson? Hvordan skaffer du delene? Køber du af virksomheder eller finder det på skrotpladser eller genbrugsstationer(hvor man må tage noget hjem), hvordan får du det solgt, osv osv. 

Jeg vil gerne prøve at komme i gang, men jeg har brug for noget vejledning. Hvad ville du gøre hvis du skulle starte helt fra scratch som mig? 

Går ud fra at jeg skal indhente nogle tilladelser, stifte virksomhed, finde nogle jeg kan købe af, skaffe et værksted af en art og købe materiel og udstyr og arbejdstøj, finde nogle der vil købe det feks skrotpladser der køber metaller. 

Ellers går jeg ud fra så er det bare at skaffe alt det jeg skal bruge, og tage de dele jeg kan sælge videre, finde nogle professionelle købere, og så skaffe mig af med resten på forsvarlig og lovlig vis. 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)