Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan afskriver jeg indkøb af IT udstyr

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra 8260 Viby J.
Tilmeldt 28. Jan 08
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg har investeret ca. 18.000 kr. i en PC. Jeg ved jeg kan afskrive dette beløb med 25% over en årrække, men hvordan foregår det lige?

Jeg har i årsregnskabet lige nu, angivet det som en udgift.

Mvh.

Jimmy

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej min ven :)

Der er forskel på om vi snakker skatte eller regnskabsmæssigt.

Skattemæssigt skal det afskrives med 25% af saldoen.

Regnskabsmæssigt lineært over f.eks. 3 år.

Så når du bogfører skal du først smide de 18.000 i balancen og herefter afskrive.

Hvis det er købt midt på året kan du afskrive 6 måneder i alt :

18.000/3/12*6 = x.xxx (har ikke lige regnet det ud).

Forstår du mig ? :)

Fra 8260 Viby J.
Tilmeldt 28. Jan 08
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Altså det du mener med skattemæssigt, er vel momsen?

Udstyret er anskaffet omkring d. 20. december 2010, altså i 2010 regnskabsåret, men kun ca. 10-11 dage, inden slutningen af året. Så om det gælder for en måned er svært at vide.

Men som jeg forstår det, så skal udgiften på 18.000, minus moms, alstås 14.400 noteres ind i årsregnsbabet. Herefter skal det afskrives med en måned?

Vil de sige 14400/3/12*1 =400 kr. - skal det trækkes fra årsresultatet?

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 07:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej min ven.

Vi skal lige holde tingene adskilt. Der er både regnskabsmæssige og skattemæssige afskriver. Hvis du laver din selvangivelse skal du regulere for de regnskabsmæssige til skattemæsige afskrivninger.

Din beregning er helt fin til regnskabet :)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

jimscheel:

Udstyret er anskaffet omkring d. 20. december 2010, altså i 2010 regnskabsåret, men kun ca. 10-11 dage, inden slutningen af året. Så om det gælder for en måned er svært at vide.

Men som jeg forstår det, så skal udgiften på 18.000, minus moms, alstås 14.400 noteres ind i årsregnsbabet. Herefter skal det afskrives med en måned?

Vil de sige 14400/3/12*1 =400 kr. - skal det trækkes fra årsresultatet?

Du afskriver 25% af de 14.400 kr. i år, svarende til 3.600 kr., og til næste år afskriver du de sidste 10.800 kr. i dit skatteregnskab.

Hvis du senere hen sælger din computer igen, så skal du selvfølgelig bogføre de genvundne afskrivninger på salget.

 

Fra 8260 Viby J.
Tilmeldt 28. Jan 08
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

Nu har jeg fået indregnet afskrivninger. Men er sgu blevet i tvivl igen.

I årsregnskabet har jeg taget alle indtægter og minus'et udgifter. Dermed har jeg fået et resultat. I udgifterne er der indregnet PC'en til 14.000 og de er med i de samlede udgifter. Er det så meningen at jeg bagefter skal afskrive det i regnskabet?

Mvh.
Jimmy
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej kun afskrivningsbeløbet skal med i de samlede udgifter.

Resten skal befinde sig i balancen under aktiver på en konto, der hedder noget hen i retning af driftsmidler.

Når du køber ting, der skal afskrives - altså som koster mere en straksafskrivningsgrænsen, så bogfører man det i balancen, når man køber det: Debet på den passende konto (her driftsmidler) og kredit bank eller gæld.

Afskrivninger bogføres så kredit konto for driftsmidler (eller en konto i gruppen driftsmidler, der hedder noget med afskrivninger) og debet afskrivninger - altså afskrivningskontoen i driften.

På fint fransk siger man, at et køb af noget, der skal afskrives på skal aktiveres 

/Smile Hanne

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)