Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan sikrer man bedst at ens ide ikke bliver stjålet af mulige kunder?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har en større internetløsning under opbygning, som jeg regner med at kunne få solgt til en del virksomheder.
I store træk er ideen meget simpel (Hvilket er med til at gøre den god) og et seriøst udviklerhold ville nok uden større vanskeligheder kunne lave deres eget bud på servicen på under en måned.

 

Derfor frygter jeg lidt at hvis jeg eksempelvis skal fremlægge ideen for en af de større spillere på det danske marked (Mine forhåbentlige fremtidige kunder), vi kunne eksempelvis sige Coop, at de i stedet for at købe ideen vælger at sige "Hov, det var dælme smart, det laver vi da bare selv".
Kan man reelt sikre sig imod den slags? Jeg forventer ikke at ideen kan patenteres da den som tidligere nævnt er meget simpel og ikke direkte bringer noget som ikke allerede findes.

Prisen for servicen vil være, i mine øjne, meget billig, jeg forventer 40kr/ugen (Pr. Tilmeldt butik) - Og tanken er at give mulighed for en gratis og uforpligtende periode på 3-6 måneder.
Umiddelbart vil jeg mene at rundt regnet 2.000kr om året er meget billigt for lidt ekstra eksponering/reklame og gladere kunder.
Mht. Prisen, hvis vi forestiller os at en butikskæde på 50+ butikker (Eller som nævnt før Coop og alle deres butikker) har interesse i servicen vil tilmelde dem alle - Er der nogen erfaring med hvordan de forventer priserne så?
I forlængelse af det, kan jeg så forvente at en butik kan/må købe sådan en service udenom kæden? På sin vis er det vel ikke anderledes end at min lokale Spar køber reklame i lokalavisen.
Servicen kan kræve en minimal smule input fra butikkens side (Men vi snakker vitterligt kun 5 minutter hver 2.-3. uge) og der forestiller jeg mig at noglebutikker, med anti-IT ledere, nødig vil have det trukket nedover sig. Hvorfor det måske kunne være en fordel at butikkerne styrede det for sig selv frem for butikskæden.

Den næste del er udlandet, der er forventninger om at ideen ret hurtigt vil kunne udvides udover Danmarks små grænser og alt er forberedt til at få al verdens eksotiske sprog og finurligheder ind.
Jeg ser et par scenarier for dette.
1) Danmark tager glad imod ideen og vi får en forrygende start og bliver nødt til at få flere folk med i udviklingen og deriblandt nogen der kan og har erfaring med at føre den videre ud i Scandinavien/Europa/verden.
2) Vi får det okay ud i Danmark, men ikke rigtig nok til at udvide udover Danmarks grænser med fuld fart - En større konkurrent i udlandet opsnapper ideen og har størrelsen og erfaringen med at få det rullet ud i verden og i sidste ende vil mit produkt kunne tabe til dem i Danmark.
3) Ingen har interesse, ævbæv...

 

Til de som reelt har ville læse det igennem, kan jeg gøre noget mht. At sikre ideen når jeg fremlægger den for en mulig kunde? Jeg kan vel (Og vil) ikke forlange at de, før de får den fremlagt, giver garanti for at de ikke selv laver en løsning efter samme ide.
Det sjoveste ville jo være hvis man kunne starte servicen med en stor håndfuld kunder, også selvom de er gratis og ikke tilmeldt.

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har nok ikke den endelige løsning til dig, men alligevel,

Prøv at se på Amino. Der er jo i grunden ikke noget i vejen for, at alle kan lave dette. Især den første hjemmeside var ikke så  unik at andre ikke kunne lave det samme. Jeg tror mere det handler om at komme først, og (Meget vigtigt) at komme med et færdigt, velfungerende produkt fra dag 1. Herved vil du helt sikkert have et fortrin frem for andre. Det kan da godt være andre synes at de selv kan lave det, men hvis valget er imellem at købe et færdigt, velfungerende produkt eller at kaste sig ud i et nyt udviklingsprojekt, vil mange nok vælge den sikre vej. Husk at for en stor kunde vil der skulle sættes et stort apparat igang for at lave dette. De skal være forberedt på at det koster mange penge.

Med venlig hilsen
Viggo Poulsen

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)