Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flytte repræsentation privat andel til egenkapitalen Jeg ved jeg spørger meget men TAK

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er et ApS. Jeg ville lige teste her ved halvår, at flytte 75% af det jeg har på repræsentation over i privat andel egenkapitalen for at få det skattekorrekt.

Problemet er, at jeg har bogført repræsentation på rep konto med rep. moms, så der er jo en lille momsandel på den konto (rest moms 6,25) 

Når jeg så vil kreditere den konto og debitere egenkapitalen, så tager den jo nu den lille moms del med over og krediterer købsmoms, men det er jo ikke korrekt, for der er jo de 6,25% momsfradrag der allerede er taget på rep.kontoen.

Hvordan flytter jeg så en andel ind i egenkapitalen.

Jeg har en konto i driften til 75% egen del - er det op den jeg skal kreditere de 75% og så debitere egenkapitalen helt enkelt.

Håber det er forståeligt skrevet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Da du allerede har korrigeret for repræsentationsmoms, så er beløbet på rep.kontoen nu ekskl. moms, og du kan derfor tage 75% af beløbet og flytte direkte over på 75%-kontoen.

De resterende 25% på rep.kontoen er hvad der kan fratrækkes inden skatten beregnes.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Da du allerede har korrigeret for repræsentationsmoms, så er beløbet på rep.kontoen nu ekskl. moms, og du kan derfor tage 75% af beløbet og flytte direkte over på 75%-kontoen.

De resterende 25% på rep.kontoen er hvad der kan fratrækkes inden skatten beregnes.

Det er nok mig der ikke fatter, men hvis jeg skal flytte det fra repræsentationskontoen så skal jeg jo kreditere denne 75% af beløbet og gør jeg det - så regner den jo moms på denne 75% andel, og det duer jo ikke.

Jeg TROR jeg kunne kreditere 75% kontoen 75% af det som står på repræsentationskontoen (så regnes der jo ingen ny moms) OG debitere det i egenkapitalen på ikke fradragsberettiget - men er det korrekt?

(så har jeg ikke FLYTTET det for det står stadigt på rep konto med 6,25% trukket - men samlet rep er jo gået ned med de 75% så det burde blive rigtigt)

tak igen Martin

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er et ApS. Jeg ville lige teste her ved halvår, at flytte 75% af det jeg har på repræsentation over i privat andel egenkapitalen for at få det skattekorrekt.

Problemet er, at jeg har bogført repræsentation på rep konto med rep. moms, så der er jo en lille momsandel på den konto (rest moms 6,25) 

Når jeg så vil kreditere den konto og debitere egenkapitalen, så tager den jo nu den lille moms del med over og krediterer købsmoms, men det er jo ikke korrekt, for der er jo de 6,25% momsfradrag der allerede er taget på rep.kontoen.

Hvordan flytter jeg så en andel ind i egenkapitalen.

Jeg har en konto i driften til 75% egen del - er det op den jeg skal kreditere de 75% og så debitere egenkapitalen helt enkelt.

Håber det er forståeligt skrevet

vh

Du skriver et ApS.

Det eneste du skal foretage dig i denne forbindelse er bogføringen af den fradragsberettigede del af momsen, ikke andet.

I selskaber er der ingen posteringer på egenkapitalen, udover de overførsler som sker i forbindelse med årsafslutningen.

Der skal ikke bogføres skattemæssige posteringer i et selskabs bogføring/regnskab.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Du skriver et ApS.

Det eneste du skal foretage dig i denne forbindelse er bogføringen af den fradragsberettigede del af momsen, ikke andet.

I selskaber er der ingen posteringer på egenkapitalen, udover de overførsler som sker i forbindelse med årsafslutningen.

Der skal ikke bogføres skattemæssige posteringer i et selskabs bogføring/regnskab.

Tonny

Ja det gør det jo noget enklere at forstå. Så skal jeg vel bare ha en excel der viser mig de skattemæssige ændringer der er fra årsregnskabet og til skatteregnskabet og så ellers overføre hele resultatet til næste år når den tid kommer

Giver også meget mere fornuft - for den med privat andel - virkede tosset. Så EN EXCEL med de tillæg der skal være til resultatet (eller fradrag) for at komme fra drift til skattemæssigt er hvad der skal til i et ApS altså - korrekt?

Og så vover jeg det extra ? jeg havde - hotelomk hvor der jo også er en moms forskel, har det indflydelse på ændring fra drift til skatteresultat på samme måde som rep (skal 50% af hotelmoms tillægges fra drift til skat) eller ikke?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:
Ja det gør det jo noget enklere at forstå. Så skal jeg vel bare ha en excel der viser mig de skattemæssige ændringer der er fra årsregnskabet og til skatteregnskabet og så ellers overføre hele resultatet til næste år når den tid kommer

Lige præcisYes

I et selskab bogføres alle selskabets indtægter og omkostninger uden "skelen" til de skattemæssige regler, men dog med den korrekte moms.

Når regnskabsåret afsluttes, så opgøres selskabets skattepligtige indkomst, som du nævner på et separat bilag, og selskabsskatten beregnes og afsættes i årsregnskabet.

Så det er korrekt, som du konkludere med hensyn til repræsentation og hotelophold m.v.

Tonny

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)