Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af overskud i I/S

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 28. Jun 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal finde ud af hvordan skatten af overskuddet posteres ift. Regnskabet i et I/S, samt hvordan difference i overskud og hævet privat posteres.

Har prøvet at lave nogle tal-eksempler for at simplificere problemet. For nemhedens skyld så lad os bare sige at fordelingen i I/S'et er 100% til den ene interessent og 0 til den anden.


Lad os sige at virksomheden har fået et overskud på 100.000 kr. før renter. Og 80.000 kr. efter renteomkostninger.

Jeg har løbende udbetalt penge månedligt i forventning om et overskud. Dette beløber sig til 75.000kr totalt set for 2010.

Hvordan skal skatten indgå i virksomhedens regnskab?

Lige pt har jeg en konto under egenkapitalen hvor der er posteret "hævet privat" 75.000 kr, samt "årets resultat" hvor regnskabsprogrammet har overført overskudet på de 80.000 kr

Bruger en standardkontoplan som er tilrettet, så har også 2 konti under passiverne "selskabsskat" og "udskudt selskabsskat". Går ud fra at udskudt selskabsskat ikke er relevant ift I/S da skattefradraget bare går til interessenterne i de år med underskud.

På selvangivelsen er der indberettet overskud af virksomhed på 100.000 kr. og en renteudgift på 20.000 kr. Der er desuden en yderligere lønindkomst på 40.000 kr. fra et job ved siden af.

Hvordan finder jeg så ud af hvad skatten er?
Jeg kan ud fra årsopgørelsen se hvor meget AM-bidraget for overskuddet i virksomheden er, men skatten af overskuddet er regnet sammen med den anden lønindkomst og fratrukket fradrag, så kan ikke se det specifikke tal for skat af overskuddet i virksomheden.

Håber der er nogle kloge hoveder som kan hjælpe

Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 01:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Skatten indgår ikke i virksomhedens regnskab. Interessenterne påfører deres del af overskudet på deres selvangivelser - i øvrigt som ved en enkeltmandsvirksomhed. Så kort sagt: skatten er virksomheden uvedkommende.

Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk

Fra Århus
Tilmeldt 28. Jun 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 01:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ahhh giver også mening :-) Så er der jo allerede styr på det hele.

Hehe første gang virksomheden har givet overskud, så har ikke haft problemstillingen før.

Takker mange gange.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)