Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bilag fra udlandet

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 15. May 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Som nystartet er der godt nok mange ting, man skal huske og lære; især når man gerne vil minimere sine omkostniger for at få en vis balance i det hele - især i starten.

Derfor dette spørgsmål: Når jeg nu er i Sverige i relation til en kunde, og dér har diverse omkostninger til hotel, egen forplejning, repræsentation og et tog til og fra Lufthavnen, hvordan skal det så hånteres rent bogføringsmæssigt - det er jo ikke sådan at jeg "slipper" for at betale den svenske moms når jeg går på restaurant i Stockholm....

Som momsregistreret i DK, og havende dansk CVR nummer, er det jo ret let med tilsvarende omkostninger i Danmark, men hvad med de udenlandske ?

Jeg har læst mig til at jeg skal bogføre omkostningen i SummaSummarum (netto), uden den betalte svenske moms, og samtidig søge momsen retur via e-momsrefusion. Er det rigtigt forstået ?   Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på ifht repræsentatione eller andet - eller er det så simpelt, som jeg antager og har fået fortalt ?

Man skal jo finde den rigtige model, således at en revisor har lettere ved at tjekke regnskabet og lave min skatte-opgørelse til SKAT - når jeg får tid til at FINDE revisoren, altså.

Jeg håber I kan hjælpe mig med at be/afkræfte min antagelse omkring bogføringen.

Tak!
Lars

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, helt så simpelt er det ikke. For nogle af udgifterne er der ikke momsfradrag på (f.eks. bespisning på rejser og rejseudgifter), hverken i Danmark eller Sverige. Og for de udgifter skal du så betale den svenske moms og ikke søge den refunderet.

Restaurantmomsen i Danmark er 25% af de 25%, mens hotelmomsen er 12,5% (nemlig halvdelen af de 25%, men jeg er ikke klar over, om hotelmomsen i Sverige er større eller mindre: Det betyder noget for, hvor meget du kan søge refusion for.

De nye regler fra 1.1.2010 har ikke - gentager IKKE - gjort det lettere for små virksomheder at komme igennem momsafregningen, hvis der foregår køb og salg af især ydelser i EU-lande. Du må gøre det så godt du kan, og så ringe til SKAT hver gang, du er i tvivl.

Du er selvfølgelig også meget velkommen til et af mine informationsmøder (se i signaturen) for lidt længere forklaringer.

Dbh
Anette Sand

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand /Regnskabsskolen:
Restaurantmomsen i Danmark er 25% af de 25%, mens hotelmomsen er 12,5% (nemlig halvdelen af de 25%),...

Momsen er vel altid 25 %, men det er kun muligt at løfte en fjerdedel hhv. halvdelen af momsen.

I øvrigt er hotelmomsen i Sverige 12 %. 

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Som tilføjelse til de svar du allerede har fået, så kan du forsimple dit regnskab ved at betale dine regninger privat, og så fradrage udgifter til kost og logi ud fra nogle skattefri standardsatser.

Kost og småfornødenheder = 455 kr. i døgnet og logi = 195 kr.
I alt 650 kr. pr. døgn

Det er dog sjældent, at man kan overnatte for 195 kr. på hotel eller andre steder, så du kan lade din virksomhed betale dine hotelregninger, og selv betale din mad.

Endelig, så kan du faktisk skattefrit få udbetalt 25% af de 455 kr. pr. døgn (24 timer), selvom du lader din virksomhed betale dine regninger.

Som det nævnes, så er momsrefusionen på repræsentation og hotelophold virkelig noget man skal holde tungen lige i munden med, så hvis du er i tvivl, så lad være med at bogføre dem, og giv bilagene til din revisor, eller den bogholder, som skal lave din års- og skatteopgørelse.

Så skal det nok blive gjort korrekt.

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)