Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indkøb som privathandel eller via firma!

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Kruså
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har lige et spørgsmål omkring noget Moms!

Det er sådan at jeg er sprunget ud som selvstændig og skal til at have min første ordre af vare hjem fra udlandet!

Jeg er moms registreret, men da ordren er under 50000kr. og jeg ikke regner med at komme til at sælge for over 50000kr., vil det da være nødvendigt at tage den over firmaet, eller kan jeg spare lovligt ved at tage den som en privat handel?

Ved indkøb, hvilke fordele har en privathandel i forhold til hvis jeg registrere den og omvendt?

Er der nogen der kan give et hurtigt eksempel på hvordan det hele regne ud?

Hvordan forholder det sig med hensyn til toldreglerne? Mit firma er registreret til at importere varer uden for europa!

Vil tolden ændre sig hvis jeg køber det igennem firmaet i forhold til privathandel?

Hvis det er noget i syntes jeg bør vide så skriv endelig!

Mange tak! - Jacob

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Filtenborg:

Jeg er moms registreret, men da ordren er under 50000kr. og jeg ikke regner med at komme til at sælge for over 50000kr., vil det da være nødvendigt at tage den over firmaet, eller kan jeg spare lovligt ved at tage den som en privat handel?

Hej Jacob,

Hvis de varer du hjemkøber er beregnet på videresalg, så skal de indkøbes i firmaet.

Det er ikke et spørgsmål om, at grænsen på 50.000 kr. er overskredet. Hvis du køber varer med videresalg for øje, så er overskuddet skattepligtigt allerede når du har solgt for den første 1 kr.

Du er derfor regnskabspligtig (og driver virksomhed) allerede, når du har solgt varer for 1 kr.

Grænsen på de 50.000 kr. vedr. momsregistrering afgør derfor ikke om du driver virksomhed eller ej, men er udelukkende en grænse for momsregistrering. Da du allerede er momsregistreret, så har du ikke længere mulighed for at købe og sælge momsfrit.

Jacob Filtenborg:

Hvordan forholder det sig med hensyn til toldreglerne? Mit firma er registreret til at importere varer uden for europa!

Vil tolden ændre sig hvis jeg køber det igennem firmaet i forhold til privathandel?

Du betaler en toldsats, alt efter hvilken vare du importerer. Alt efter, hvordan du er registreret, så skal du betale tolden før du får dine varer udleveret, eller du kan få kredit, og kun betale told én gang per måned.

Dine varer skal som regel afhentes hos et shippingfirma i lufthavnen, eller du kan få dem leveret til døren af shippingfirmaet.

Toldsatsen på dine varer er den samme uanset om du køber dem i virksomheden, eller privat. Bemærk i øvrigt, at du skal betale 25% dansk moms af varerne, men hvis du køber dem i virksomheden, så har du mulighed for at fradrage momsen igen.

Det vil alt i alt derfor blive billigst at købe varerne igennem firmaet, hvor du også har mulighed for at fradrage udgifter til fragt og håndtering af shippingfirmaet.

Men hvis varerne er til videresalg, så har du intet valg - de skal købes igennem firmaet. Hvis varerne er til privat brug, har du heller intet valg, for så kan du ikke fradrage omkostningerne ved handlen i firmaet, og dermed heller ikke opnå momsrefusion.

Så du kan ikke "spekulere i", om det er billigst at købe privat eller erhvervsmæssigt.

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)