Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kompensation ved kundeklausul

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jun 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har netop opsagt min stilling som konsulent for at starte som selvstændig. Min arbejdsgiver har oplyst at de vil opretholde min kundeklausul jf. min ansættelseskontrakt. Der står følgende nævnt: "Der udbetales en kompensation på 50 % af medarbejderens løn (inkl. lønaccessorier) i den periode, forpligtelsen gælder. Nærværende klausul er reguleret i funktionærlovens § 18 a, samt aftalelovens § 36."

Hvordan er jeg stillet hvis jeg opretter et ApS og undlader at udbetale løn til mig selv i f.eks. de første 2-3 måneder. Vil jeg så være berettiget til at modtage kompensationen? Jeg har nogle udgifter til udstyr og andet, så syntes godt jeg kan forsvare ikke at udbetale løn. Derudover har en af mine nye kunder betalingsbetingelser på 95 dage + løbende måned så vil også mangle indtægter...

/Just

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Pas på, havd du her får lavet.

Mit svar er selvfølgelig af generel karakterm da jeg ikke ar det fulde kendsakb til in kunde/konkurenceklausul.

Det er bla. afgørende om det er en kunde eller konkurenceklausul:

Men normalt betyder en kundeklausul, at du i en given periode ikke kan handle med den pågældende kunde uden det får konsekvenser. Disse vil typisk fremg af klausulen.

Det er så ligegyldigt om du tager kontakt til kunden via dit selskab og evt. underlader lønudbetalng m.v. At du evt. udskydelr betalingen via en god betalingsbetineglse for kunde ændre ikke på,. at du i klausulperioden har haft kontakt til kunden og dermed overtrådt denne

du skal være opmærksom på, at såfremt du har en konkurence klausul er denne nødvendigvis ikke bundet til en bestemt kunde(r), men til en kundegruppe/branche i en nærmere geografisk egn. Svaret vil være det sammee her , men  omfatterså også kunder, som du ikke har haft kontakt med i din lønmodtagervirkosmhed.

Håber du kunne bruge dette

Med venlig hilsen

Kim

www.bf-fyn.dk

 

Fra Odense
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

blindbaek:
Hvordan er jeg stillet hvis jeg opretter et ApS og undlader at udbetale løn til mig selv i f.eks. de første 2-3 måneder.

Det du foreslår her ville være et klart forsøg på en omgåelse af reglerne, og vil derfor ikke accepteres. Det ville underminere hele formålet med klausulen.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)