Jeg har importeret nogle børnestole, der bliver produceret i USA, men som jeg har købt og fået sendt fra virksomhedens afdeling i England. Stolene skal videresælges til andre virksomheder her i DK til brug i virksomhederne. Jeg har fået stolen testet på et dansk testlaboratorium, men vil gerne være sikker på, hvordan reglerne er, hvis der, mod forventning, skulle ske et uheld med stolene. Hvem har ansvaret, hvis et barn fx falder ud af stolen, selvom barnet spændes rigtigt fast, eller hvis barnet klemmer fingrene i sædets foldemekanisme? Jeg mener, at ansvaret i sidste ende kan tilbageføres til den EU-virksomhed, der har produceret eller importeret produktet. Er det korrekt? Jeg håber, at I kan hjælpe.
|
Hej Anette
Vi snakker om produktansvar her. Producenten er som udgangspunkt ansvarlig efter produktansvarslovens § 6.
Men du hæfter som mellemmand umiddelbart overfor de af dine kunder, der kommer til skade. Se her:
Mellemhandleransvar
§ 10. En mellemhandler skal erstatte produktskader omfattet af § 2, medmindre mellemhandleren kan godtgøre, at skaden ikke skyldes dennes fejl eller forsømmelse.
§ 10 a. En mellemhandler hæfter umiddelbart over for skadelidte og senere mellemhandlere i omsætningskæden for ansvar for produktskader omfattet af § 2, i det omfang skaden skyldes fejl eller forsømmelse begået af producenten eller tidligere mellemhandlere i omsætningskæden.