Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af IKKE GODKENDT faktura i ApS??

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 07:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis et ApS modtager en faktura, fra en leverandør, eller anden, og denne faktura, enten helt skal afvises som totalt uacceptabel, eller beløbet ikke er dækket af aftale eller andet påviseligt - så vil firmaet naturligvis omg. skriftligt afvise denne.

  1. Er man i det fald forpligtet til at bogføre den på nogen som helst måde (og i så fald i hvilken konto) så længe den returneres til afsender, ikke kan godkendes og helt skal afvises?

  2. Hvad hvis det er en faktura, som man godt vil påtage sig en vis forpligtelse for (ex mundtlig aftale om det ene eller andet) men faktura slet ikke svarer til det aftalte? Er det da OK at bogføre den del man vil godkende som udestående - men ikke bogføre hele den faktura man har returneret til afsenderen som IKKE GODKENDT? - eller

  3. Hvis man returnerer faktura, kan man da vente med bogføring til man har godkendt fakturaen, uanset man er villig til at skulle betale en del af den?

Jeg er ikke i den situation idag, men vil gerne være forberedt, så jeg håber en af de mange med der kan dette stof vil hjælpe. TAK

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os antage at du aftaler at købe et produkt/ydelse til 10.000 kr - og du ender med en regning på 20.000 kr uden aftale herom.

Så skal du såfremt du ikke mener du skal betale dette, skrive/ringe til den du har købt produktet/ydelsen af - og bede dem forklare diffrencen mellem de to beløb. I bedste fald, kan den du har købt produktet/ydelsen af, se at han er nødt til at kreditere en del af beløbet. Dvs at du får en kreditnota, på måske 8.000 kr og får dig overtalt til at betale 2.000 kr mere end tilbuddet pga diverse forhold. Derved bogfører du fakturen og hans kreditnota, så det totalt giver de fx 12.000 kr.

Alt overstående er naturligvis fiktivt, blot for at forklare :)

Håber det giver mening :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik Hansen:
I bedste fald, kan den du har købt produktet/ydelsen af, se at han er nødt til at kreditere en del af beløbet. Dvs at du får en kreditnota, på måske 8.000 kr og får dig overtalt til at betale 2.000 kr mere end tilbuddet pga diverse forhold. Derved bogfører du fakturen og hans kreditnota, så det totalt giver de fx 12.000 kr.

Hvorfor ikke bare gøre det simpelt og afvise regningen. Jeg ville sende den retur og bede dem fremsende en ny i overensstemmelse med det aftalte.

Hvis du vælger løsningen med at bogføre begge regninger, er det i princippet fakturadagen som er afgørende for, hvornår fakturaen skal medtages i en momsopgørelse. Det vil kunne give likvidtetsforskydninger i det omfang en momsperiode krydses.

/Henrik

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Som supplement til de andre svar, så vil jeg råde dig til, at du altid beder om at få en kreditnota, hvis du har en faktura som du ikke vil godkende (og så arkiverer både faktura og kreditnota en en mappe) ... i stedet for bare at returnere den.

På den måde er alle formaliteter i orden, og der kan aldrig blive tvivl om din leverandør nu har modtaget din faktura retur osv.

Derudover vil en faktura - uanset om den er korrekt eller en fejl - jo også fremgå af et evt. kontoudtog fra din leverandør. Det er altid det optimale, hvis man har styr på alle fakturaer, som bliver stilet til ens virksomhed - uanset om man kan godkende dem eller ej :o)

Susan :o)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Susan Vestergaard:

om supplement til de andre svar, så vil jeg råde dig til, at du altid beder om at få en kreditnota, hvis du har en faktura som du ikke vil godkende (og så arkiverer både faktura og kreditnota en en mappe) ... i stedet for bare at returnere den.

På den måde er alle formaliteter i orden, og der kan aldrig blive tvivl om din leverandør nu har modtaget din faktura retur osv.

Derudover vil en faktura - uanset om den er korrekt eller en fejl - jo også fremgå af et evt. kontoudtog fra din leverandør. Det er altid det optimale, hvis man har styr på alle fakturaer, som bliver stilet til ens virksomhed - uanset om man kan godkende dem eller ej :o)

Susan :o)

Den er jeg med på, men er jeg nødt til at bogføre både den oprindelige faktura allerede ved modtagelsen som en eller anden konto for protesterede faktura og når så kreditnota kommer, flytte faktura til kreditor tilgodehavender, og bogføre kreditnota samme sted for at få det nye beløb eller:

Kan jeg bare skriftligt protestere og udbede mig kreditnota, og så vente med at bogføre alt til jeg har kreditnota og dermed kan godkende alt - og bogføre i et snuptag - tilmed kredit bank når jeg betaler samme dag - EN transaktion og kendte konti frem for en konto til protesterede fakturaer Stick out tongue

Jeg er 100% med på at jeg skal ha kredit for den første eller den nye korrekte tydeligt skal angive at den erstatter som den første som dermed udgår - det er mere bogføringen - tidsmæssigt og praktisk jeg er efter

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kort og kontant NEJ, du behøver ikke bogføre en faktura som du ikke er enig i uanset om det kun er noget af beløbet eller hele fakturaen du er uenig i. Det væsentlige i forholdt til skat og jura er at du er forholder dig aktiv til fakturaen, hermed ment at du skal kontakte afsenderen på fakturen indenfor rimelig tid og gerne på en måde som du kan dokumentere senere eksempelvis via mail eller anbefalet brev hvis det skulle komme dertil at tvisten skulle ende i retten. 

Alt efter hvad du bliver enige med fakturaafsender om kan han enten kreditere hele fakturaen og sende en ny eller lave en delvis kreditering af fakturaen hvilket selvfølgelig betyder at du også skal bogføre den oprindelige faktura. hvis en sådan tvist skulle opstå op til en momsafregning vil du ikke aldrig få problemer med skat med henvisning til og dokumentation for din protest over tilsendte faktura

m.v.h

Clse

   

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie

Som Clse også skriver, så skal du ihvertfald ikke gå i gang med at oprette en konto for protesterede fakturaer.

Hvis du modtager en faktura, som du slet ikke mener at du skulle have haft, skal du kontakte leverandøren og bede om at fakturaen bliver krediteret. Som jeg skrev tidligere, så vil jeg altid bede om at få kreditnotaen tilsendt, og så vil jeg arkivere faktura og kreditnota i en mappe, uden at bogføre nogen af delene.

Hvis du modtager en faktura, som du delvist kan godkende, fx hvis de har faktureret dig for 10 blokke, og du kun har modtaget 8 blokke, så skal du også kontakte leverandøren og bede om at få en kreditnota tilsendt på de 2 blokke. Når kreditnotaen så er modtaget, så kan du vælge at bogføre delene i eet beløb, eller som en separat faktura og kreditnota ... det kommer helt an på, hvor stort dit regnskab er. I meget store virksomheder, mistes overblikket nemlig, hvis man bare bogfører nettobeløbet af faktura+kreditnota.

Grunden til at jeg altid selv vil bede om at få en kreditnota på en 100% forkert faktura udstedt til min virksomheds navn er, at jeg er af den holdning, at det er den eneste måde, at jeg kan sikre mig at tingene er i orden, og at der aldrig kan komme hverken tvivl eller rykkere på beløbet. Husk på, at den leverandør, som har udstedt den forkerte faktura til dig, jo selv er nødt til at lave en kreditnota i økonomisystemet, for at få deres regnskab og debitorsystem til at stemme ... og så kan du jo lige så godt få en kopi af den :o)

I mine øjne er det dejlige ved regnskab, at det er okay at være lidt firkantet. Det er ikke en speciel kreativ verden ... og det ville vist heller ikke være specielt heldigt, hvis det var ;o)

Susan :o)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Eller lav en modfaktura på det ikke accepterede beløb.

Så skal din leverandør nok komme ud af busken.

 

MvH

Peter

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej.

Eller lav en modfaktura på det ikke accepterede beløb.

Så skal din leverandør nok komme ud af busken.

 

MvH

Peter

*griner* Peter, den var god!

Susan :o)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej.

Eller lav en modfaktura på det ikke accepterede beløb.

Så skal din leverandør nok komme ud af busken.

 

MvH

Peter

Jo fedt nok Big Smile Jeg lover at lade være med at starte ny tråd med "skal jeg så bogføre både den oprindelige faktura, min modfaktura som udestående debitorer og skyldige kreditorer og så når han krediterer og jeg så har krediteret - lige nappe lidt flere bogføringer mod de to oprindelige og så når den betales bogføre over banken. Jeg lover IKKE at spørgeBig Smile

Iøvrigt er det jo slet ikke dumt, vi har da gjort det i mit oprindelige job hvis vi følte os provokerede og ville gøre ting helt klart - så det formål kan det jo tjene (jeg har ingen anelse om hvad vor bogholder gjorde, den slags hensyn skulle jeg ikke tænke påDevil)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)